Amerikaanse commercials. Als kind kon ik er met grote ogen naar blijven staren. Nu eigenlijk ook, alleen is er van bewondering geen sprake meer.
Ietwat uitgehongerd zaten we laatst op ons eten te wachten in het restaurant bij het hotel waar we gingen slapen. We hadden er een lange rit opzitten en een blik op de klok leerde ons dat we dichter tegen bedtijd dan etenstijd aan zaten, dus het hotelrestaurant was onze beste optie. Ons eten was er Amerikaans snel. Dat was niet per sé goed, bleek, toen ik beteuterd in een rivier van room staarde waarin mijn pasta ternauwernood het hoofd boven wist te houden. Dat was niet per sé heel slecht, gezien de berg geraspte kaas die als een lawine op de vlinderpasta was uitgestrooid.
Amerikanen en kaas.
Als je een willekeurige Amerikaan vraagt wat hij of zij weet van Nederland, dan zal kaas ongetwijfeld het eerste zijn wat genoemd wordt. De meeste mensen kennen Amsterdam, heel misschien Rotterdam of Den Haag, maar als ik vertel dat ik uit Gooda (Gouda) kom, zie je op vrijwel elk gezicht een blik van herkenning verschijnen. Kaas uit Gouda vind je hier in bijna elke supermarkt, dus iedereen kent Gooda wel. Knap staaltje marketing voor een gemeente met minder dan tachtigduizend inwoners.
Ik zie ze in de sportschool vanaf de Stairmaster voorbij komen de reclamespotjes over maaltijden die je in no time naar een hoogtepunt in je cholesterol- of diabeteswaarden helpen. Grote porties met liters room en eindeloos uitrekbare slierten gesmolten kaas. De ene kaas komt uit Nederland, de ander uit Zwitserland en daartussen zitten ook varianten die meer weg hebben van tapijtlijm.
De vele eetcommercials worden omlijnd (of misschien is het wel omgekeerd) door reclames over medicijnen. Medicijnen tegen diabetes, maagaandoeningen of erger. Ik begrijp het wel. Als je die aangeprezen maaltijden met enige regelmaat naar binnen werkt, zul je al die medicijnen op den duur wel nodig hebben.
Het is het clichébeeld dat nog steeds onlosmakelijk met Amerika verbonden is. De dagelijkse gevolgen voor dit All American Diet zien wij dagelijks vooral in de buurten waar geld mensen noodzaakt moeilijke keuzes te maken, gezond eten valt daar vaak niet onder die gemaakte keuzes. De ideale doelgroep voor bovengenoemde commercials.
We lachen er soms om, die medicijnreclames. Ze beginnen allemaal optimistisch met hét middel tegen een vrij in te vullen aandoening, want voor elke kwaal is er wel een pil of spuit. De spotjes eindigen standaard met een versneld afgespeelde opsomming van alle bijwerkingen. Hartfalen is een populaire gast op al die lijsten.
Carol Rock is journalist, spreker en America-watcher en woont in San Francisco.