Premium

Caroline van Turennout (Zeeman): ‘We hebben de webshop deels uit moeten zetten door het grote aantal bestellingen’

Koffiedik Kijken #2. Korte interviews over wat 2020 bracht en wat het komende jaar gaat brengen.

Caroline van Turennout

We gaan weer Koffiedik Kijken. Op 28 januari laten topsprekers hun licht schijnen op uiteenlopende vragen over marketing, media, communicatie en reclame. In aanloop naar Koffiedik Kijken blikken we terug en kijken we vooruit. In deze aflevering: Caroline van Turennout, directeur marketing & e-commerce bij Zeeman textielSupers: ‘Het merk Zeeman doortrekken in alle contactpunten is de moeilijkste opdracht van 2021.’

RM: Welk gevoel heb je overgehouden aan het rollercoasterjaar 2020?
CvT:

‘Dat het leven van mijn kinderen waarschijnlijk minder zorgeloos en vrij zal zijn dan dat van mij.’

RM: Het jaar 2021 komt te staan in het teken van innovatie (verbeteren van het bestaande) en transitie (radicale veranderingen). Op welke manier zijn innovatie en transitie aan de orde voor Zeeman in de komende jaren?
CvT:

‘Dat gebeurt bij ons op meerdere vlakken: In assortiment innoveren we door het aandeel duurzame materialen zoals biologisch katoen te verhogen (we zitten nu ongeveer op 25 procent). In marketing innoveren we door steeds nieuwe, opvallende inzichten te gebruiken in de campagne waardoor het merkverhaal steeds rijker wordt.’

‘En Zeeman-breed zijn we in transitie naar een flexibelere organisatie met meer ruimte voor individueel ondernemerschap en bewegen we in fases naar een omnichannel-business model, als stip op de verre horizon.’

RM: Zeeman is helemaal hip en happening, mede ook door jullie scherpe campagne-ideeën. Toch ken ik persoonlijk helemaal niemand die zweert bij (bijvoorbeeld) het ondergoed van Zeeman. Klopt dit beeld?
CvT:

‘Nee, dit beeld klopt helemaal niet! Wij zien en horen juist dat we er veel klanten hebben bijgekregen die fan zijn geworden van onze basics: ons slim fit organic heren T-shirt voor 4,99, van ons Hyper wasmiddel voor 1,89, van onze panty voor 1,49 en van de hele baby- en kindercollectie bijvoorbeeld.’

‘Jij denkt dit omdat je onze merkactivaties zoals de Lucht en de sneakers voor ogen hebt, maar dat zijn de breekijzers geweest die de ogen van veel mensen hebben geopend voor de andere boodschappen die we brachten over ons dagelijkse assortiment.’

RM: Liggen er ideeën of plannen om de digitale présence van Zeeman ook maar een ietsjepietsje smaakvoller te krijgen? En is 2021 het jaar van de app-lancering? Zelfs Wibra heeft een app!
CvT:

‘Vind je een app relevanter dan een webshop dan? Wat betreft onze site; als je nu naar de webshop kijkt, zie je bijna niets omdat we door het grote aantal bestellingen bepaalde categorieën uit hebben moeten zetten.’

‘Er ligt een berg ideeën en concrete plannen klaar. Maar we moeten eerst de basisprocessen op orde krijgen zodat we het huidige bestelvolume aankunnen. We zijn een aantal jaar geleden heel klein begonnen met een webshop, als eerste discounter. Het proces van toen kan de vraag nu niet meer aan. Ons e-commerce team is nu groter dan het marketingteam (nog steeds relatief klein trouwens), we hebben de belangrijkste specialismen in huis. Dus 2021 wordt het jaar van de doorbraak van onze webshop.’

RM: Wat beschouw je als je moeilijkste opdracht van 2021?
CvT:

‘Het merk Zeeman doortrekken in alle contactpunten; winkel, webshop, online, en in alle landen. Overal moet de klant denken: ‘Hé, zo eenvoudig kan het ook!’ Wat dit zo moeilijk maakt, is dat e-commerce daar zo belangrijk in is en dat past eigenlijk niet goed in ons businessmodel. Gelukkig hebben we daar nu een heel goed team voor. Maar daar onze weg in vinden, is de moeilijkste opdracht van 2021.’

Lees ook:

Marketeer of the Year nummer 2: Caroline van Turennout - consistente lef

Caroline van Turennout: 'Vroeger schaamde je je misschien als je naar Zeeman ging, nu maak je een statement'

Over Koffiedik Kijken

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Vier voorspellers blikken vooruit op het nieuwe jaar. Dit jaar niet vanuit het KIT, maar conform RIVM-maatregelen met zoveel mogelijk van de gebruikelijke ingrediënten.

Özcan Akyol, ook bekend als Eus, heeft de presentatie in handen. Eus is schrijver, columnist en presenteerde tv- en radioprogramma’s zoals De Geknipte Gast, Sterren op het doek en Onze man in Deventer. Hij ontvangt op 28 januari in de studio van Capital C naast Brian Hirman nog vier voorspellers: Yvonne Prins & Caroline van ’t Hek (UM) en Caroline van Turennout (Zeeman).

Lees het Koffiedik-interview met Brian Hirman hier: 'Windowdressing met PR-effectbejag hoeft voor mij niet'

Dit jaar bestaat Koffiedik Kijken uit drie onderdelen:

  • Koffiedik Kijken Koffie Toer: wandeling van ruim een uur waar je via een speciaal ontwikkeld algoritme wordt gekoppeld aan 4 vakgenoten en je 4x een to-go-item haalt. Vervolgens ga je terug naar huis.
  • Thuis aangekomen installeer je je op je luie bank om onderuitgezakt naar Koffiedik Kijken TV te gaan kijken. Vier sprekers geven hun voorspelling voor het komende jaar en het ‘Gouden Koffiekopje’ wordt uitgereikt aan de winnaar van de beste voorspellingen van de vorige editie van Koffiedik Kijken. Verder maakt Adformatie de ‘Person of the Year’ bekend. Dé persoon, die het afgelopen jaar het verschil maakte in het vak.
  • We sluiten af met een borrel en de Koffiedik Kijken Terugblik Quiz waar je mooie prijzen kunt winnen.

 

Er zijn nog kaarten te bestellen via Koffiedikkijken.com. Koffiedik Kijken wordt georganiseerd door IAA, MWG, VIA, bvA en Adformatie. Leden van deze organisaties krijgen korting.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie