Wil je geen omzet mislopen? Biedt je klanten dan meer bezorgopties. Dat leidde bij Kookwinkel Oldenhof al tot meer tevreden klanten en een hogere conversie.
Uit onderzoek blijkt dat klanten graag kiezen uit meerdere bezorgopties in de check-out. Maar liefst de helft van de online shoppers kiest zelfs weleens voor een andere winkel als de gewenste bezorgoptie ontbreekt. Wil je die wegklikkende bezoekers voorkomen en meer tevreden klanten? Besteed dan aandacht aan de keuzes die je klanten kunt bieden. Meer bezorgopties leiden tot meer bestellingen en meer tevreden en loyale klanten. Welke webwinkel wil dat nu niet?
Positieve effecten bij kookwinkel.nl
Als je je klanten zelf laat kiezen waar en wanneer ze hun bestelling ontvangen, dan heeft dat een positief effect op de conversie. Bij Kookwinkel Oldenhof hebben ze dat zelf in de praktijk zien gebeuren, zo vertelt Emy Dirks. Zij is de marketing-, communicatie- en e-commerce manager van deze bekende kookwinkel. “Kookwinkel Oldenhof is een familiebedrijf. We bestaan sinds 1821. We hebben fysieke kookwinkels in Zwolle, Amersfoort en Hilversum. En we hebben dus ook al meer dan 15 jaar de webwinkel kookwinkel.nl.”
Meedenken met de klant
Emy: “We hebben gekozen voor PostNL als logistieke partner, omdat het gewoon een betrouwbare partij is. En wat wij heel fijn vinden, is dat ze echt met ons meedenken naar de behoefte die wij hebben en die onze klant heeft. Dus toen wij de vraag van een klant kregen waarom we ’s avonds niet bezorgden, zijn we direct met PostNL om tafel gegaan. Toen bleken we deze bezorgoptie ook gewoon aan te kunnen bieden.”
Meer herhaalaankopen
Inmiddels biedt de webshop kookwinkel.nl meerdere bezorgopties aan. Emy: “De flexibele bezorgopties die wij nu aanbieden zijn: ophalen op een PostNL-locatie, avondlevering en zondaglevering. Bijna alle bezorgopties kunnen eigenlijk in dezelfde postkar. Het gebruik van de flexibele bezorgopties heeft ons gebracht dat onze klanten meer tevreden zijn en sneller bij ons terugkomen voor een herhaalaankoop. Hierdoor is de conversie bij ons ook gegroeid.”
Succesvolle bezorgpogingen
Dat hun klanten zelf kunnen kiezen, heeft volgens Emy nog een ander bijkomend voordeel. “Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze hun pakket in ontvangst nemen en daardoor worden al 14% meer pakketten bij de eerste bezorgpoging afgeleverd.” Meteen de eerste keer een succesvolle bezorging is fijn voor de klant, maar het is tegelijkertijd beter voor het milieu. Zo staat in het online magazine van PostNL - waarin de video met het interview van Kookwinkel Oldenhof is opgenomen - dat de meeste klanten het liefste groen bezig zijn, ook wanneer ze online shoppen. “En wanneer wij hun bestelling in één keer bezorgen, rijden we minder onnodige kilometers per pakket. Stukken duurzamer dus!”
Laat je inspireren en download het complete online magazine Meer tevreden klanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!