De perfectie/reality- paradox
Generatie Z is de meest gefotografeerde generatie in de geschiedenis, vooral dankzij de opkomst van de selfie. Ze weten precies hoe hun poses te perfectioneren en hun uiterlijk met allerlei apps te verfraaien. Aan de ene kant worden ze gebombardeerd met onrealistische schoonheidsnormen, maar aan de andere kant groeit er ook een tegenbeweging die juist gericht is op zelfacceptatie.
Eén manier waarop GenZ omgaat met deze paradox is door verschillende platforms te gebruiken om hun publiek en hun privé-zelf te laten zien. Een derde van de Generatie Z-ers zegt dat ze hun 'rinsta', oftewel echte Instagram, gebruiken voor iedereen die ze kennen. Hierop tonen ze de beste versie van zichzelf. Vervolgens hebben ze een afzonderlijk account onder een andere naam die ze hun 'finsta' of nep Instagram noemen. Deze is alleen bedoeld voor hun beste vrienden en toont de wat minder gepolijste plaatjes.
De vraag is nu: hoe speel je als merk succesvol in op deze paradox.
Tip1: Spiegel hun gedrag
Dus aan de ene kant wil GenZ hun 'beste zelf' laten zien, maar tegelijkertijd waarderen ze een gevoel van authenticiteit en 'echtheid'. Als je als merk de aandacht wil trekken van deze generatie is het dus belangrijk om jezelf aantrekkelijk te presenteren, maar tegelijkertijd je persoonlijkheid te laten zien. Generatie Z wil namelijk niet praten met een anoniem bedrijf. Ze willen contact leggen met een authentiek persoon. Het liefst iemand die zijn of haar passie toont. Dat vinden ze aantrekkelijk en daaraan kunnen zij zich spiegelen. Ga in je campagnes dus niet voor het overdreven ‘gestylede’ of ‘perfecte’ maar kies voor spontane en eerlijke content.
Tip 2: Kies een ‘authentiek persoon’ als gezicht van je campagne
Gebruik voor het gezicht van je campagne liever een bekende YouTuber of Instagrammer dan een traditionele beroemdheid. Traditionele beroemdheden zoals filmsterren zijn vaak ‘te picture perfect’ en scheppen op die manier een afstand. Het schoonheidsideaal dat zij belichamen zorgt eerder voor onzekerheid onder de doelgroep dan dat het ze aanspreekt. Social media sterren daarentegen laten hun ‘echte’ zelf zien, roepen daarmee herkenning op en vormen ‘haalbare’ rolmodellen. Om die redenen spreken zij meer aan.
Wil je meer weten over het bereiken van Generatie Z?
Bekijk de Ipsos website voor meer informatie over GenZ onderzoek of neem contact op met Pauline van der Wel via Pauline.vanderwel@ipsos.com.
Schrijf je in voor onze ‘marketing to GenZ’ workshop
Ipsos faciliteert 3 meet-and-greets met Gen Z's als onderdeel van een GenZ workshop in september en oktober 2018. De sessies bevatten de nieuwste inzichten over deze generatie en meningen van experts op het gebied van generatieonderzoek. Kijk op de Ipsos website voor meer informatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!