Premium

'We hebben altijd geweten dat er voor dit station ruimte is op de FM'

Caroline Brouwer (creative lead) over het nieuwe Radio Veronica dat ze samen met Rob Stenders aan het bouwen is. Een muzikale vrijplaats.

Radio Veronica schrijft inmiddels groene cijfers onder Rob Stenders en Caroline Brouwer
Credits: Radio Veronica, Ben Houdijk

Hun droom was te bouwen aan een muzikale vrijplaats en nu is die er. Caroline Brouwer verhuisde recent met Rob Stenders naar Radio Veronica (Talpa Network). Stenders als zendermanager, Brouwer in de functie van creative lead. Op NPO Radio 2 waren ze lange tijd samen vier dagen in de week te horen met Stenders Platenbonanza. Vanaf morgen zijn ze terug met (nu) 'De Bonanza' dat iedere werkdag van 14.00 uur tot 16.00 uur op de radio is. De luisteraar kan in dat programma bepalen welke muziek er op Radio Veronica wordt gedraaid.

Daarmee hebben we meteen de essentie van het nieuwe Radio Veronica te pakken:
WE. LOVE. MUSIC blijft de pay-off, maar die wordt nog meer dan voorheen uitgedragen. Het is een zender voor en ván de luisteraar.

De sleutel van de zender in handen

Nee, Brouwer hoefde niet per se weg bij de publieke radiozender. ‘We hadden het erg naar onze zin bij NPO Radio 2. Maar Rob en ik hadden al heel lang die gezamenlijke droom. We kennen elkaar al 25 jaar en werken een jaar of tien echt intensief samen. In die tijd hebben we regelmatig tegen elkaar gezegd: het zou geweldig zijn als we samen een radiozender zouden kunnen bouwen. Het is een soort Kuifje naar de Maan.’

Door de tijd heen is er wel eens gepraat met Radio Veronica. Dat ging dan over een programma maken. Totdat de radiobazen bij Talpa Network zeiden dat ze Stenders wel de sleutel wilden geven van de zender. ‘Ga jij maar de programmering bepalen, de muziek samenstellen en laat maar zien of je wat je claimt ook kunt waarmaken, was de boodschap. We hebben toen tegen elkaar gezegd:  óf we gaan het nu doen, óf we hebben het er nooit meer over. En dan ook nog Veronica, wie is er niet mee opgegroeid?’

Geen beperkingen

De radiozender kent een roemruchte geschiedenis, is de laatste jaren nog al eens geswitcht van ‘format’, dj’s kwamen en gingen. Nu is het terug naar de basis: alles moet weer draaien om de muziek. De radiodirectie van Talpa Network laat het duo daarin dus helemaal vrij.Anderzijds heb je bij het Radio Veronica van nu wel te maken met bepaalde wettelijke beperkingen. Op de kavel mag je bijvoorbeeld nauwelijks hits van nu draaien. ‘Dat vinden wij geen probleem’, zegt Brouwer. ‘Wij richten ons graag op nieuwe muziek die nog niet gedraaid wordt. Tegen de tijd dat het een hit wordt, hoor je hem op veel andere stations. Dan richten wij ons weer op de volgende lading nieuwe muziek. Een andere beperking is je spreektijd en ook dat zien wij niet als een nadeel. Wij willen zo veel mogelijk ruimte geven aan de muziek.’

Caroline Brouwer
Caroline Brouwer Credits: Radio Veronica, Ben Houdijk.

Van The Beatles tot Billie Eilish

In de vernieuwde programmering blijft uiteraard wel ruimte voor de 'Veronica Inside Ochtendshow' met Wilfred Genee en zijn sidekicks. Ook de bekende 'Veronica Middagshow' met Tim Klijn, Celine Huijsmans en Henk Blok blijft op het vertrouwde tijdslot. ‘Daar krijgen de luisteraars wat ze gewend zijn. Tussen tien en vier wil je veel muziek hebben en na zeven uur ’s avonds en in het weekend ook. Daar kan de luisteraar op rekenen.’

Stenders en Brouwer pakken de volle breedte van zes decennia aan muziek. ‘Van The Beatles tot Billie Eilish, zeg ik altijd. En we willen graag voorbij de grote hits en klassiekers, bijvoorbeeld met nummers die voor de fans iconisch zijn. Dus natuurlijk draaien we “One” van U2, maar ook “40”, de traditionele afsluiter van hun concerten. Als jij echt een liefhebber bent van U2, dan weet je dat. En daar zit nou net het verschil. Van een gerenommeerde artiest draaien we niet vijf of tien, maar vijftig nummers. Daarmee zijn we in onze beleving een aanvulling op het huidige FM-aanbod.’

Wij willen graag het elftal zijn dat ergens onderin links, bovenin rechts staat, omdat we heel attractief voetbal spelen en daarmee ook wel eens risico’s nemen

Liefde

Ze willen graag terug naar de oorspronkelijke breedte van het Radio Veronica van de seventies en eighties. ‘Er was toen zo veel mogelijk dat een dj met liefde over een plaat kon vertellen en die ook gewoon draaide.’

Deze liefde komt terug in de campagne die Stenders en Brouwer samen bedachten en die is opgenomen in de Amsterdamse platenzaak Record Mania. De últieme platenzaak, benadrukt Brouwer, met bakken vol fantastische platen. De dj’s lopen in de campagne door de zaak, halen hun favoriete plaat uit de bak en vertellen waarom ze zo van die plaat houden. Voor Tim Klijn is dat bijvoorbeeld Steely Dan, voor Celine Huijsmans is het Guns N’ Roses. ‘Je ziet aan Tim dat hij met heel zijn hart van Westcoastmuziek houdt. Dát willen we uitstralen. Tim en Celine zie je in kleine docu’s die we ook gaan delen met onze luisteraars. Zo weet je wat de dj goed vindt en dat kan voor jou een extra reden zijn om daar bij aan te haken.’

Dan weet je ook dat Wilfred Genee ‘Alle 13 goed’ uit de platenbak trekt, omdat hij van het Hollandse populaire genre houdt. Dus hij mag op het nieuwe Radio Veronica ook gewoon ‘Dokter Bernard’ draaien? Brouwer: ‘Honderd procent. Als hij daar gelukkig van wordt.’

30.000 nieuwe tracks

In de afgelopen maanden heeft Rob Stenders 30.000 nieuwe tracks ingeladen in de Radio Veronica database. ‘Dat geeft toch wel een idee van de breedte en diepte die wij tot onze beschikking hebben. Daar zitten nummers bij die je meteen harder zet, maar ook die je helemaal vergeten bent, of echt een trip down memory lane zijn.’ 

Daarnaast hebben de twee gezocht naar mensen naast de vaste gezichten die een groot muziekhart hebben. Zo krijgen onder meer ook Fred Siebelink, Ed Struijlaart, Danny Vera, Ronald Giphart en Femke van der Veen ruimte op de radio. ‘Wij vonden het mooi om naast de bekende dj’s die je doordeweeks hoort ruimte te bieden aan allemaal muziekliefhebbers. Ook dat is WE.LOVE.MUSIC.’

Wilfred Genee mag ook gewoon ‘Dokter Bernard’ draaien? ‘Honderd procent. Als hij daar gelukkig van wordt.’

Digitale plannen

Meer digitale plannen zijn er ook, zoals podcasts en substreams. Daar zijn volgens Brouwer zeker plannen voor. ‘Heel concreet moeten we dat nog uitwerken, we zijn de afgelopen vier maanden vooral druk geweest met het invullen van de radiozender. Ed Struijlaart maakt een hele toffe podcast, “Gitaarmannen”, en zo hebben we wel meer mogelijkheden. En ik heb al jaren de wens om tijdens een zomervakantie met Rob een reis door Amerika te maken en langs al die grote muzikale plaatsen gaan. Van Baton Rouge waar Janis Joplin over zingt in “Me and Bobby Mc Gee” tot New Orleans. Camera en microfoon mee en je hebt mogelijkheden voor een online serie. De ambities naast de radiozender zijn er dus zeker, alleen de tijd moet nog gevonden worden.’

Geen druk

Als commerciële zender moet je natuurlijk het marktaandeel in de gaten houden om het aantrekkelijk te maken voor adverteerders. Dat was in de commerciële doelgroep 20-49 volgens de laatste cijfers van NLO-GfK over april-mei dit jaar 5,1 procent. Er ligt geen druk op, benadrukt Brouwer. ‘Ik spreek graag in de voetbalmetafoor dat wij met Radio Veronica niet bovenin het linkerrijtje hoeven mee te draaien. Wij willen graag het elftal zijn dat ergens onderin links, bovenin rechts staat, omdat we heel attractief voetbal spelen en daarmee ook wel eens risico’s nemen. Cijfers zijn een afgeleide en we kijken dus ook niet naar individuele metingen, maar naar de waardering van de luisteraar.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie