Premium

Waar moet een product aan voldoen om een plekje in het Albert Heijn-schap te veroveren?

Donderdag houdt Albert Heijn weer de ‘AH Product Pitch’. Commercieel directeur Marit van Egmond blikt vooruit.

Schapruimte (in zowel fysieke winkel als op ah.nl), een investeringspakket ter waarde van maximaal 250 duizend euro en coaching door Albert Heijn. Dat zijn de prijzen die lonken voor de deelnemers aan de tweede editie van de AH Product Pitch die donderdag 22 juni plaatsvindt in B. Amsterdam. Tien jonge ondernemers (jonger dan 34 jaar oud), krijgen een kwartier de tijd om hun product te presenteren. Zij krijgen dezelfde dag nog te horen of ze een plek in het Albert Heijn-schap in de wacht hebben gesleept. Waarom die Product Pitch? Albert Heijn: ‘Om nog meer diversiteit in het winkelschap aan te brengen, door de samenwerking met kleine, innovatieve ondernemers aan te gaan.’

Voorpret
De vijfkoppige jury van experts (allen Albert Heijn-blauw) wordt aangevoerd door Marit van Egmond (foto), commercieel directeur bij Albert Heijn (zie voltallige jury onderaan dit bericht). Zij bepaalt met de mede-juryleden hoeveel winnaars er worden uitgeroepen (minimaal één) en wat de hoogte van de investering is, de minimale schapruimte en de invulling van het mentorschap. (Vorig jaar, toen Albert Heijn de Product Pitch voor het eerst hield, was Kaas in ’t Bakkie de grote winnaar en ook Gebrouwen door Vrouwen, Omapost en VanBlik wonnen schapruimte.) Maar waar moet een product nou aan voldoen om een plek in het schap bij Albert Heijn te kunnen veroveren? Marit van Egmond deelt ons in de voorpret.

 

Wat zijn voor Albert Heijn de belangrijkste eigenschappen in een product om te zeggen, ‘ja, dit willen we dolgraag in ons schap zetten’?
'Producten worden beoordeeld op onderscheidend vermogen en innovatie, passend op de strategie van AH en passend op de klantbehoefte. En uiteraard op smaak! De deelnemers worden beoordeeld op hun presentatie gedurende de pitchdag.'

 

Als een product NIET door Albert Heijn in het schap wordt gezet, wat is er dan meestal aan de hand?
‘De AH Productpitch is bedoeld om ondernemers die zijn begonnen met het maken van een nieuw product, het laatste zetje te geven om bij Albert Heijn op het schap te komen. Er wordt een voorselectie gemaakt van alle inzendingen en op dat moment wordt er al gekeken naar hoe relevant het product is. Vervangt het een ander type product, is het een nieuwe smaakvariant of soms echt een innovatie die de klant nog moet leren kennen? Nadat we dit verder hebben onderzocht tijdens de pitchdag, kan het zo zijn dat een product nog tijd nodig heeft om voor Albert Heijn geschikt te worden. We geven de ondernemers dan ook tips mee om aan bepaalde onderdelen te werken, bijvoorbeeld de verpakking, duurzaamheid of de geadviseerde verkoopprijs.’

Wat kan ‘mentor’ Albert Heijn jonge ondernemers bijbrengen?
‘Met de wedstrijd wil Albert Heijn jonge ondernemers stimuleren. Stimuleren om te ondernemen en stimuleren om te vernieuwen. Naast de te winnen prijzen op de finaledag van de Product Pitch, te weten: een investeringspakket ter waarde van 250 duizend euro (of een gedeelte ervan), schapruimte (product 1 jaar exclusief in onze winkels en online verkrijgbaar op ah.nl) en daarnaast een coach van Albert Heijn waarmee je regelmatig afspreekt om een groeiplan te ontwikkelen.'

'Via deze coach hebben de ondernemers een makkelijke ingang bij Albert Heijn, die hen verder helpt tijdens alle stappen die er moeten worden genomen om op het schap te komen. Dit heeft voornamelijk te maken met logistieke en financiële details, waarbij hulp voor de iets minder ervaren ondernemer op dit vlak vaak zeer welkom is en men niet zelf het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. Daarnaast hebben de coaches veel commerciële kennis en ervaring, die zij ook zullen delen met de ondernemers. Dit kan gaan over tips voor een goede BONUS-actie tot hoe je een product in de winkel laat proeven en de klanten kan vertellen wat voor product je hebt. Zij hebben vaker nieuwe producten en (kleinere) merken op het schap van Albert Heijn gezet en weten hoe je er een succes van kan maken.’

Wat heeft Albert Heijn tot nu toe concreet gehad aan de Product Pitch?
‘De Product Pitch is een manier voor vernieuwing in onze schappen en zorgt daarnaast voor verbinding met jonge ondernemers die vol ideeën zitten. Wij bieden hen vervolgens de kans door te groeien van startup naar scale-up.’

Jury van experts
Marit van Egmond (voorzitter) - Commercieel directeur Albert Heijn (EVP Merchandising & Sourcing Albert Heijn
Henk van Harn - VP Strategic Sourcing & Sourcing Support Albert Heijn
Carlijn Olthof - Director Merchandising & Sourcing Fresh Albert Heijn
Sjoerd Holleman - Senior Finance Director Albert Heijn Merchandising & Sourcing
Kees Rusius - OM winkelgroep | Albert Heijn
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie