Trendwatchers zijn charlatans
Charlatans zijn het, het schuim der aarde, ze zijn humorloos, afschuwelijk en trappen aan de lopende band open deuren in. Dat schreef Sander Schimmelpenninck onlangs over het fenomeen trendwatchers in een column voor Quote. En daar zit wat in natuurlijk. Ook in ons vak zie je ze voorbijkomen. Ze hebben zogenaamd een heel researchteam voor ze werken en ze claimen van alles wat niet te controleren valt. Leugentjes voor bestwil voor de eigen portemonnee. Ik dacht, laten we er een schepje bovenop gooien. U mag me er einde jaar op afrekenen. Daar gaan we.
Het Narcism22 virus
Iedereen is viroloog tegenwoordig, zo ook ik. Voor komend jaar voorzie ik dat er afgerekend gaat worden in ons vak met een sterk opkomend virus dat Narcism22 heet. De Via, onder leiding van een nieuwe directrice gaat dit keihard aanpakken. Met Pfizer zal een vaccin ontwikkeld worden tegen Narcism22 dat verplicht gesteld gaat worden. Zo zal er onder andere een ceo van een groot regionaal mediabureau mee worden ingeënt. Ook zal er een ceo en founder van een nieuw groeibedrijf geprikt worden die voor eigen eer en glorie de Reclamecodecommissie aanviel. Verder worden er gelijk een aantal trendwatchers meegepakt in de prikcampagne. Deze mensen zullen samen met anderen die het virus verspreiden om de drie maanden geboosterd worden.
Tattoos verwijderen
Ook is de Via het zat dat copywriters, art directors, strategen, digitale specialisten en tegenwoordig zelfs mediaplanners met tattoos rondlopen. Er zal een verbod worden uitgevaardigd tegen het nemen van nieuwe tattoos. De oude dienen te worden verwijderd. Een insider: '...het is niet de bedoeling dat art directors en copywriters zichzelf bekladden, er is weer meer focus op de klant nodig..'.
Het toverwoord: consolidatie
Consolidatie was het woord van het jaar in de Reclame Van Dale. In 2022 zal er een schepje bovenop worden gedaan. De bureaugroepen Ace, Dept, Candid en Media.Monks fuseren tot één grote communicatieholding genaamd ADCM. In de vakpers zal dit leiden tot een uitklapcover met een foto van een enorme rij witte mannen van middelbare leeftijd die deze fusie en hun toekomstige rijkdom vieren. Ook in de branche zal er verdere consolidatie plaatsvinden. Het MWG zal opgeslokt worden door Via. De naam van het fusiebedrijf van RTL en Talpa Network voorspellen we hier ook alvast: RTL Network. Deze zullen door het nieuwe kabinet verplicht worden om te gaan samenwerken met de Publieke Omroep.
De Metaverse bestaat niet
Tenslotte nog wat vooruitblikken in media en tech. De oude lineaire radio sterft verder af. Het nieuwe onderzoek naar luistergedrag, dat passief meet in plaats van actief, zal het landschap op z’n kop zetten. De grote zenders worden kleiner, de kleine zenders groter. In de nieuwe media moet u even op uw hoede zijn als u wordt gevraagd te adverteren in ‘de Metaverse’. Die bestaat namelijk niet. Nu niet, het hele volgende jaar niet. Misschien over vijf jaar.
Met de Fransen als voorzitter van de EU vanaf januari, zal de sloophamer verder inbeuken op techbedrijven. Torenhoge boetes, het openbaar maken van hun algoritmes en het opknippen van de hele boel. De Fransen, onze hele industrie, kunnen niet wachten. Liberté, égalité, fraternité!
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!