Premium

Usman Haque: 'Dingen moeten toegang krijgen tot elkaars data'

5 vragen aan de uitvinder van Thingful, zoekmachine voor het internet van de dingen.

Usman Haque is een van de keynote sprekers tijdens , de conferentie voor designers en ontwikkelaars van Internet of Things producten op 1 en 2 december in het Volkshotel in Amsterdam.

1. Wat zal het onderwerp van je presentatie in Amsterdam?

&;Besluitvorming en design staan ​​centraal in de productie van genetwerkte technologieën. Maar het is ook belangrijk om te kijken hoe deze technieken worden geïmplementeerd en waar de macht concentreert. Dan gaat het niet alleen over vragen als &;wie ontwerpt?&; en &;wie beslist?&;, maar ook over &;hoe gaan we samen het ontwerpen en beslissingen nemen?&;

2. Is er een speciaal onderwerp waar je naar uitkijkt?

&;Mijn bijzonder interesse gaat uit naar de manier waarop we infrastructen bouwen waarop anderen weer verder kunnen bouwen. Dat wil zeggen dat er resticties nodig zijn die strikt zijn geformuleerd, maar toch flexibel genoeg te kunnen inspelen op onverwachte ontwikkelingen.&;

3. U bent de maker van een zoekmachine voor het internet van de dingen. Wat voor informatie kun je daarmee vinden?

&;In principe elk verbonden object dat een geolocatie heeft en geregistreerde tijdsreeksen. Dus dan gaat het om uiteenlopende onderwerpen als energie, straling, het weer en de luchtkwaliteit, apparaten en seismografen, iBeacons, voertuigen, schepen, vliegtuigen en zelfs dieren trackers.&;

4. Waarom is een ​​dergelijke zoekmachine belangrijk?

&;Er zijn duizenden IoT-platforms en elk van die platforms is afgestemd op andere toepassingen,  normen, verticals, enzovoorts. De belofte van het internet van de dingen is dat elk &;ding&; met alles kan praten. Toch zit de meeste IoT-data gevangen in gesloten domeinen. Een van de grootste vragen is hoe we de waarde van IoT data kunnen ontsluiten, als zoveel is opgesloten achter muren. In de eerste golf IoT-producten van de afgelopen jaren lag d enadruk op het aansluiten van fysieke apparaten op een netwerk - voor monitoring, customer service, analytics en dergeljike.

&;De tweede golf zal gaan over het combineren van producten en diensten, waarbij waarde ontstaat door het gebruik van elkaars apparatuur, sensoren en data. Om dit voor elkaar te krijgen, is een uitdaging. Dingen moeten met elkaar communiceren en toegang krijgen tot elkaars data, met de uitdrukkelijke toestemming van hun eigenaars. Dus het bouwen van een zoekmachine die dit soort ontdekkingen mogelijk maakt en controle geeft op basis van toestemming door eigenaren is van essentieel belang.&;

5. Zal de zoekmachine werken zoals Google, ofwel zal er  een soort van Adwords worden ingebouwd?

&;Het reclamemodel zou niet op dezelfde manier kunnen werken voor IoT-diensten, al was het maar omdat de meeste IoT-producten geen schermen hebben.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie