In de eerste drie maanden van dit jaar gaven adverteerders 41,7 miljoen euro meer uit aan audioreclame, 15,7% meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van Audify over de netto radioreclame-omzet van het eerste kwartaal van 2022.
Het grootste gedeelte van de audio-omzet – 37 miljoen euro – gaat naar broadcast-radiospotreclame, dat is 5 miljoen (+14,7 procent meer ten opzichte van 2021.
De uitgaven aan digitale audioreclame stegen van 1,46 naar 2,77 miljoen euro, dat is een groei van Digitale audioreclame groeit wederom met 90 procent.
Minder non-spot
Adverteerders hebben in deze periode minder gebruik non-spot-reclame ingezet, uitingen verwerkt in bestaande programma's zijn verwerkt. De uitgaven hieraan komen uit op 1,88 miljoen euro.
‘Digitale audioreclame blijft fors groeien’, zeg Liedewij Hentenaar, directeur Audify. ‘Doordat de digitale audio nu ook transparant gemeten wordt, erkennen de adverteerders de logische inzet hiervan.’
Volgens Hentenaar zijn er nog veel meer groeikansen voor adverteerders. De bijdrage van audio op bijvoorbeeld organische search is een resultaat dat nog veel adverteerders te weinig kennen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!