Amerikanen die via een slimme Vizio-televisie naar tv-zender Fox kijken, kunnen onderin beeld een gepersonaliseerde reclame zien voor een ander Fox-programma. Dat programma is met één druk op de knop te starten in de Fox-smart-tv-app. Vizio en Fox testen deze zogeheten Jump Ads in de Verenigde Staten.
Gebruikers van Vizio-tv's reageren overwegend negatief: zij vinden de nieuwe reclamevorm opdringerig en voelen zich bekocht. Bij aanschaf van de tv werd namelijk met geen woord gesproken over het later toevoegen van extra advertenties. Vizio-tv's zijn niet in Nederland te koop. In de Verenigde Staten kosten tv's van Vizio tussen de 160 en 1900 dollar.
Fox als partner
Vizio werkt voor zijn Jump Ads samen met Fox, één van de grootste Amerikaanse tv-zenders. Fox laat op tv's een smalle advertentie over de hele breedte zien voor een eigen programma. Die balk verschijnt onderin beeld aan het einde van een live tv-programma. Welk programma onder de aandacht gebracht wordt, hangt af van het programma waar de gebruiker naar kijkt. Volgens Fox krijgt een kijker van live comedy sneller een aanbeveling voor een comedyserie op FoxNow, bijvoorbeeld.
Tv-kijkers kunnen de advertentie verbergen door op een knop te drukken. Een andere knop start het geadverteerde programma in de smart-tv-app van Fox. Die app staat standaard op tv's van Vizio geïnstalleerd.
Nieuwe reclamevorm
Voor zover bekend is Vizio de eerste tv-fabrikant die deze reclamevorm test tijdens live-tv. Zeer waarschijnlijk ontvangt Vizio een financiële vergoeding van Fox voor het tonen van de advertentie. Andere tv-merken experimenteren op andere manieren met gepersonaliseerde en niet-verwijderbare reclames om extra inkomsten te vergaren.
Adformatie schreef in oktober een artikel over hoe Google, Samsung en LG investeren in reclames voor hun smart-tv's.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!