De oplossing voor de fusie tussen RTL en Talpa lijkt te lopen via Mediahuis. Dat is de opvallende conclusie nu Talpa de advertentieverkoop van zijn tv-zenders onder wil brengen bij het moederbedrijf van De Telegraaf.
Door de verkoop van de advertentietak van Talpa komen er drie grote marktpartijen op voor tv-commercials, naast Mediahuis zijn dat RTL zelf en Ster.
Deze verkoop moet de bezwaren wegnemen van de Auroriteit Consument en Markt over de fusie van RTL en Talpa.
De ACM moet nog altijd goedkeuring geven voor de fusie die Talpa en RTL Nederland in juni 2021 al aankondigden. De fusiewaakhond, maar ook adverteerders, vreest dat de combinatie van beide partijen zo'n sterke marktpositie krijgt in Nederland dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden.
Plan aangedragen
Deze week werd al bekend dat RTL en Talpa een plan zouden hebben aangedragen om aan de bezwaren van de ACM en adverteerders tegemoet te komen. Vandaag maakte de Telegraaf bekend dat het om het onderbrengen van de advertentieverkoop voor de tv-zenders bij Mediahuis gaat. RTL en Talpa hebben dit inmiddels bevestigd.
De stap is vergaand. Talpa legt de financiële basis van de commerciële zenders in handen van een derde bedrijf.
Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, zegt tegen de Telegraaf dat het contract dat op tafel ligt een lange looptijd heeft. ‘We willen aan adverteerders straks een geïntegreerd cross-mediaal aanbod doen. Dus naast print en online ook televisie kunnen aanbieden.’
Mediahuis bepaalt
Mediahuis hoopt een aantrekkelijkere partij te zijn voor adverteerders doordat het ze meer crossmediale mogelijkheden kan bieden.
Het krijgt volgens Van Beemen volledige zeggenschap over de prijzen, keuze voor adverteerders en sponsormogelijkheden. ‘Er is geen enkele mogelijkheid dat RTL-Talpa via een omweg het beleid rond adverteerders kan bepalen voor ons.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!