Overslaan en naar de inhoud gaan

Talpa brengt advertentieverkoop onder bij Mediahuis om fusie met RTL mogelijk te maken

Mediahuis zou volledige zeggenschap krijgen over de prijzen, keuze voor adverteerders en sponsormogelijkheden tv-zenders.
Talpa Network
© ANP
Talpa Network
© ANP

De oplossing voor de fusie tussen RTL en Talpa lijkt te lopen via Mediahuis. Dat is de opvallende conclusie nu Talpa de advertentieverkoop van zijn tv-zenders onder wil brengen bij het moederbedrijf van De Telegraaf.

related partner content for mobile comes here

Door de verkoop van de advertentietak van Talpa komen er drie grote marktpartijen op voor tv-commercials, naast Mediahuis zijn dat RTL zelf en Ster.

Deze verkoop moet de bezwaren wegnemen van de Auroriteit Consument en Markt over de fusie van RTL en Talpa.

De ACM moet nog altijd goedkeuring geven voor de fusie die Talpa en RTL Nederland in juni 2021 al aankondigden. De fusiewaakhond, maar ook adverteerders, vreest dat de combinatie van beide partijen zo'n sterke marktpositie krijgt in Nederland dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden.

Plan aangedragen

Deze week werd al bekend dat RTL en Talpa een plan zouden hebben aangedragen om aan de bezwaren van de ACM en adverteerders tegemoet te komen. Vandaag maakte de Telegraaf bekend dat het om het onderbrengen van de advertentieverkoop voor de tv-zenders bij Mediahuis gaat. RTL en Talpa hebben dit inmiddels bevestigd.

De stap is vergaand. Talpa legt de financiële basis van de commerciële zenders in handen van een derde bedrijf.

Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, zegt tegen de Telegraaf dat het contract dat op tafel ligt een lange looptijd heeft. ‘We willen aan adverteerders straks een geïntegreerd cross-mediaal aanbod doen. Dus naast print en online ook televisie kunnen aanbieden.’

Mediahuis bepaalt

Mediahuis hoopt een aantrekkelijkere partij te zijn voor adverteerders doordat het ze meer crossmediale mogelijkheden kan bieden.

Het krijgt volgens Van Beemen volledige zeggenschap over de prijzen, keuze voor adverteerders en sponsormogelijkheden. ‘Er is geen enkele mogelijkheid dat RTL-Talpa via een omweg het beleid rond adverteerders kan bepalen voor ons.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in