Als kinderen geen groenten lusten, grijpen ouders vaak naar ketchup of mayonaise. Die ongezonde trend grepen Plus en J. Walter Thompson Amsterdam vorig jaar aan om een nieuwe, gezonde saus te bedenken. Immers, ‘ketchup bevat gemiddeld 25 procent toegevoegde suikers en mayonaise tot wel 90 procent olie.’
Undercover
De oplossing was de zogenaamde ‘undercover-groentesaus’. Bas Korsten, creative partner bij J. Walter Thompson Amsterdam zei vorig jaar: ‘We gaan graag verder dan traditionele reclame om echte oplossingen te ontwikkelen voor onze klanten. Eten speelt een belangrijke rol binnen de cultuur van ons bureau. En het is fantastisch dat we onze innovatieve manier van denken over voeding nu kunnen gebruiken om kinderen gezonder te laten eten.’ De sausflessen hadden het uiterlijk van een superheld in de kleur van bekende snacksauzen. Daardoor zouden kinderen volgens Korsten niet door hebben dat ze met een groentesaus te maken hebben.’
Pilot in Lopik
Maar de sauzen - vermomd als superhelden en gemaakt van biet, wortel of pastinaak – overleefden de pilotfase niet. Een woordvoerder van Plus: ‘De pilot bij de winkel in Lopik heeft niet geleid tot een verdere uitrol van het product.’
Fail fast & fail hard
Korsten zegt in een toelichting: ‘Zo gaat dat met nieuwe initiatieven. Soms wordt besloten om de aandacht toch ergens anders neer te leggen. Dit gebeurde ook met SuperSaus. Tijdens de pilot is besloten om niet verder te gaan met het project. Maar dat is ook hoe het heden ten dage werkt: je probeert dingen, je slaagt of niet en je probeert weer iets nieuws. Iets waar we weer vol mee bezig zijn voor Plus.’