Het Duitse ShowHeroes maakte maandag bekend het Nederlandse online-video-advertising bureau Streamads over te nemen. Showheroes is een van de grotere digitale videoplatformen in Europa met een netwerk in tien landen. ShowHeroes werkt in Nederland al enkele maanden samen met Nederlandse adverteerders en uitgevers. In zijn database heeft het bedrijf vele zelfgeproduceerde videoproducties en het biedt zijn eigen AI-matching advertentietechniek.
Streamads is in Nederland actief op hetzelfde terrein en dat biedt voordelen voor beide bedrijven, die hier onder de naam ShowHeroes doorgaan. In januari waren de eerste gesprekken tussen de twee partijen. ‘We spraken regelmatig vóór Covid-19. De coronacrisis heeft de overname alleen beïnvloed omdat we elkaar niet meer in het echt konden ontmoeten, zoals we daarvoor veel hadden gedaan’, zegt ceo Ilhan Zengin ‘Anderzijds heeft de situatie er juist voor gezorgd dat we dingen hebben kunnen versnellen rond de overname.’
Nederlandse markt
Volgens Erik Dubbeldeman – medeoprichter van Streamads - passen de twee bedrijven zo goed bij elkaar omdat ze hetzelfde denken, jonge teams hebben en puur digitale spelers zijn. ‘We waren niet echt op zoek naar een acquisitie. We hebben wel gesprekken gehad met andere partijen, maar hadden daar nooit een goed gevoel bij. Als het je eigen bedrijf is dat je van de grond aan hebt opgebouwd, moet dat gevoel goed zijn. Dat hadden we toen we in gesprek raakten met ShowHeroes. Het gaat erom dat je onderdeel wilt zijn van iets groters en samen wilt groeien.’
Zengin schetst waarom de Nederlandse markt belangrijk is voor ShowHeroes, dat naast Duitsland verder ook kantoren heeft in onder meer Oostenrijk, Groot-Brittannië, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Frankrijk. ‘Nederland is een kleine, maar adaptieve markt en heeft grote merken als Heineken en ING. Het bereik en de invloed van de Nederlandse markt in heel Europa is altijd aantrekkelijk geweest voor buitenlandse bedrijven. Daarnaast is Streamads echt complementair aan ons bedrijf, waarbij instream en outstream videoproposities in een kwalitatieve omgeving centraal staan. Wij kunnen zorgen voor schaalgrootte.’
Online videomarkt nog niet volwassen
Dubbeldeman ziet in bredere zin dat de online videomarkt nog geen volwassen markt is. ‘Nog maar zes jaar geleden toen wij begonnen met Streamads, was het zo dat de markt in video voor 95 procent naar tv ging en de overige vijf procent ging naar digitaal. Door mobiele devices en de schermtijd op mobiel is online video daarna geëxplodeerd. Pas sinds kort verschuiven de mediabudgetten echt steeds meer naar mobiel. Er is dus nog altijd veel te winnen. Wel heeft Covid-19 het proces van digitalisering versneld. Nog steeds is tv-inkoop leading, maar dat gaat nu versneld naar online video-inkoop. In alle aspecten: mobile first en connected tv.’
Age of video
Dat gaat in korte tijd nog wel verder accelereren, ziet Zengin. Hij verwacht dat over twee jaar echt de ‘age of video’ betreden, als zo’n tachtig procent van het online verkeer video is. ‘Dan kunnen we die “age of video” in één adem noemen met de “age of mobile”. Want die twee naast elkaar definiëren de toekomst van het digitale landschap. Wij moeten de markt van media-eigenaren, de publishers, en anderzijds de media-buyers - merken en bureaus – helpen met een duurzame, veilige en privacygerichte oplossing om hun doelgroep te bereiken. Daarnaast willen we de uitgevers ondersteunen met inkomsten genereren met de content die ze brengen, om een vuist te maken tegen de grote techbedrijven. Het is heel belangrijk dat lokale partijen, zowel publishers als adverteerders, samen optrekken. Ik vind dat ze nu in deze crisis zelfs de verplichting hebben dat te doen.’
Klagen en niets doen
Maar we weten: Google en Facebook blijven groeien, ondanks de alsmaar aanzwellende kritiek op hun macht. Daar valt toch gewoon moeilijk tegen te concurreren? ‘In elke markt waarin we actief zijn, zien we hetzelfde’, zegt Zengin. ‘Uitgevers klagen over de macht van Google en Facebook, maar ondernemen geen actie. Ze gaan ook nog eens elkaar beconcurreren voor die 20 procent van de taart die er over is. In elk land zijn er grote mediahuizen die hun eigen in-house oplossingen willen hebben en dingen zelf willen doen. Maar we moeten juist samen optrekken en elkaar sterker maken. Wij willen daar een rol in spelen.’
Integratie
De komende tijd staat voor ShowHeroes Nederland in het teken van integratie van de teams, het informeren van de klanten en bureaus. Dubbeldeman: ‘Het is voor bureaus waarmee we samenwerken belangrijk om te weten dat het servicecontract met Streamads hetzelfde blijft, maar er staat een andere naam boven. Daarbovenop krijgen ze coole, nieuwe video-oplossingen die we eerder niet konden bieden. Hetzelfde geldt voor de uitgevers waarmee we nu werken: die blijven we goede video outstream slots bieden, maar met nu nog betere omzetten.’
Dubbeldeman hoopt uiteraard ook nieuwe uitgevers warm te maken voor ShowHeroes. ‘Funda wil graag aan boord komen en we spreken met verschillende andere partijen.’