Premium

Ster mikt op 2026 voor kortere commercials: 'Nu nog te vroeg'

Per 1 oktober is Ster begonnen met reclameverkoop op bannerposities.

Het voorstel van Ster-directeur Frank Volmer om de basisspotlengte voor tv-commercials van 30 naar 20 seconden te brengen, is volgens hem positief ontvangen in de markt, maar komt nog te vroeg. Ster wil nu kijken of het daarmee in 2026 kan beginnen. Dat zei Volmer donderdag tijdens de presentatie 'Ster Focus op 2025'.

Volmer: 'Het voorstel werd vrij goed ontvangen, maar er was wel een heel duidelijk verzoek dat alle exploitanten dan meedoen, want het is ingewikkeld als iedereen zijn eigen basisoplengte hanteert. Dan wordt het minder goed vergelijkbaar onderling. We hebben wel contact gehad met RTL en Talpa Network, maar die wilden dat nu nog niet doen. We schuiven het plan nu door naar 2026.'

Reclame op bannerposities

Met de plannen van het kabinet om 100 miljoen euro te bezuinigen op de publieke omroep kijkt de Ster naar meer reclamemogelijkheden, zoals adverteren rond podcasts. De belangrijkste missie is om commerciële partijen weer te kunnen laten adverteren op de online platforms. Iets wat nu alleen is weggelegd voor 'boodschappen van algemeen nut'. 

Er worden gesprekken gevoerd in Den Haag om de mogelijkheid voor commerciële partijen om online te kunnen adverteren weer op tafel te krijgen. Als voorloper daarop is Ster begonnen met reclame op bannerposities, zegt Volmer. Want dat is wel toegestaan. Per 1 oktober worden daar commerciële partijen op toegelaten, licht hij toe. 'Per direct kunnen we video- en bannercampagnes aannemen. We zijn blij dat we een start kunnen maken met online banners en hopen dat we in 2025 hiervoor nog meer stappen kunnen zetten.'

 

Commerciële beleid onveranderd, wel prijsverhoging

Ster laat verder weten dat de staffels en kortingspercentages in 2025 ongewijzigd blijven ten opzichte van dit jaar. Er komt wel een prijsverhoging van de basisprijs per grp voor tv met 7,6 procent naar710 euro. 'Zonder een sportzomer neemt de reclamevoorraad met zo'n 20 procent af, terwijl de vraag naar reclame niet in die mate afneemt', legt teammanager sales Pim van Midde uit. 'We moeten concluderen dat bij een dalende of gelijkblijvende prijs het risico bestaat dat de campagnes niet volledig uitgeleverd worden. De vraag wordt dan te hoog voor het beschikbare aanbod.'

De 'Yourtime'-inkopopties, waarbij merken zelf reclameblokken kunnen kiezen, stijgen ook. Voor radio stijgen in 2025 voor 'enkele inkoopmogelijkheden' de prijzen. Dat geldt voor de inkoopoptie 25-54 jaar met daarin de zenders NPO Radio 2 en NPO 3FM. Daar staat een lichte daling van het combipakket 25-67 jaar tegenover.

Goede doelen krijgen Gouden Loeki

Ster meldde tot slot dat de Gouden Loeki ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan volgend jaar een toevoeging krijgt. Er komt een nieuwe categorie waarbij commercials voor goede doelen in de prijzen vallen. De eerste genomineerden zijn hier te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie