RTL Nederland verkoopt techtitel Bright na acht jaar per direct aan PXR, uitgever van onder meer Voetbal International, VoetbalPrimeur en GPblog. Met de overname is een onbekend bedrag gemoeid. RTL Nederland zette Bright een maand geleden in de etalage omdat de titel niet meer past in de strategische koers van het bedrijf, zegt ceo Sven Sauvé. Volgens hem is Bright wel 'zeer interessant gebleken voor andere uitgevers zoals PXR. Ik ben heel blij dat Bright en de betrokken medewerkers daar op een prominente plek verder kunnen bouwen.'
Portfolio verbreden
Ook Erwin van der Zande, bedenker en hoofdredacteur van Bright, kijkt uit naar de toekomst. 'Na acht jaar danken wij RTL voor de geboden kansen die tot een enorme groei van ons bereik hebben geleid. We kijken ernaar uit om tussen de digital natives van PXR verder aan het merk te bouwen.The future is bright!'
Alle Bright-medewerkers verhuizen mee naar PXR, dat met name bekend is van zijn verschillende sporttitels. 'Met het aantrekken van Bright zetten we een prachtige stap in de groei van het bedrijf', zegt Ernst Keyzer, algemeen directeur van PXR. 'In de categorie mannen en sport zijn we binnen Nederland marktleider, maar we hebben de ambitie om ons portfolio te verbreden. Met het aantrekken van een mooi merk als Bright kunnen we dat doen. We zijn erg enthousiast over de bevlogenheid van het Bright-team en de mogelijkheden die er liggen.'
Veranderingen
Onder de nieuwe eigenaar heeft Bright direct zijn eigen website teruggekregen. Die verdween vijf jaar na de inlijving door RTL, dat Bright-artikelen sindsdien alleen op zijn eigen website publiceerde. Het archief van Bright.nl is ook overgezet en omvat ruim vijftigduizend artikelen. De terugkeer van een eigen website is een 'langgekoesterde wens', zegt hoofdredacteur Van der Zande.
De Bright-apps voor iOS en Android verdwenen onder RTL ook, net als de e-mailnieuwsbrieven. Volgens Van der Zande komt er een nieuwe Bright-app iOS en Android en verschijnen er 'spoedig' ook weer nieuwsbrieven. Daarnaast 'kijkt' de titel naar een uitbreiding van zijn eigen podcast en 'bestudeert' het een eventuele terugkeer van fysieke evenementen zoals Bright Day en Bright Night. Deze evenementen vonden jarenlang plaats, maar verdwenen onder de vlag van RTL.
Bright behield onder RTL wel zijn eigen socialmediakanalen, die in de afgelopen jaren flink gegroeid zijn. De titel is vooral groot op TikTok (485 duizend volgers) en YouTube (ruim driehonderdduizend abonnees).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!