Qmusic nu ook marktleider in 10+

In commerciële doelgroep stijgt marktaandeel van Qmusic boven de 20 procent.

123RF

Qmusic is in 10+ nu even groot als NPO Radio 2. Beide zenders hebben in de periode oktober-november 2020 een marktaandeel van 11,8 procent, zo blijkt uit de vanmorgen bekendgemaakte luistercijfers van NLO/GfK. Maar omdat Qmusic een groter weekbereik heeft, mag de zender zich marktleider noemen. Qmusic groeide met index 124, terwijl het aandeel van Radio 2 daalde (index 94). 

De nummer-3 is Radio 10 met een lichte groei in marktaandeel, gevolgd door zusterzender Radio 538. Andere stijgers zijn ORN, NPO Radio 5 (ook bijna een kwart groei) en classicnl.

oktnov2020

20-49

In 20-49 blijft Qmusic - de nummer 1 in Adformatie's Media Report van dit jaar - verder uitlopen op de concurrentie. De zender stijgt in de commerciële doelgroep met index 131 naar nu 20,5 procent. Dat gaat ten koste van zenders als Radio 538 (tweede), NPO Radio 2, Radio 10 en Sky Radio.

Een andere sterke stijger - maar dan onderin - is NPO Radio 5, dat van 0,4 naar 0,6 procent stijgt.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic, laat weten: 'Elke maand zijn we opnieuw verbijsterd door de prachtige scores. Het marktleiderschap in de brede doelgroep 10+ hadden we nog niet voor mogelijk gehouden! Het is een gek jaar en we vinden het heel fijn dat we met onze positieve radio 2,9 miljoen luisteraars per week een goed gevoel kunnen geven. En dat zij dat weten te waarderen. In de doelgroep 20-49 jaar zijn we zelfs 25% groter dan de nummer twee.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie