Weinig grote veranderingen in de nieuwe luistercijfers over de maanden juni en juli 2019. Op 10+ blijft NPO Radio 2 marktleider, voor de tweede meting op rij groeit Radio 10 niet meer, NPO Radio 1 stijgt (Radio Tour de France effect?), Veronica en 3FM blijven grote zorgenkindjes.
Op doelgroepniveau zijn er wel interessante ontwikkelingen te zien. In de volgende tabel de zenderaandelen van de top 4 van één jaar geleden, de vorige meting (mei/jun) en de meest recente meting.
Overall conclusies:
- Radio 538 levert duidelijk in bij 20-34 en 35-49 jaar (ca. 2 procent), bij mannen 20-49 jaar is het verlies zelfs 3 procent.
- De groei van Radio 10 is tot stilstand gekomen. Nog wel duidelijke groei ten opzichte van jaar geleden, maar ten opzichte van vorige meting rode cijfers.
- Q Music is de grote winnaar, stijgingen ten opzichte van jaar geleden en vorige meting.
Bij de doelgroepen 20-34 jaar en 35-49 jaar is Qmusic duidelijk Radio 538 in de nek aan het hijgen, met een verschil van nog geen 1,5 procent. Het zou ons niets verbazen dat in de loop van dit jaar Qmusic in één van deze leeftijdsgroepen Radio 538 voorbij gaat.
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!