Qmusic eindigt elk jaar hoog in het Media Report - tweede overall - en is bij de exploitanten audiovisuele media (radio, tv/video en bioscoop) dit jaar de nummer 1. Het radiomerk was in 2019 ook in opmars in de doelgroep 20-49 en probeert in de voor adverteerders nog altijd belangrijkste doelgroep marktleider Radio 538 van de troon te stoten.
Vier vragen aan Qmusic-directeur Robert Bernink
Wat is de meest opvallende gebeurtenis van dit jaar in de Nederlandse mediasector/radiomarkt geweest?
‘Het zal niemand ontgaan zijn dat de radiowereld dit jaar begonnen is zonder Edwin Evers. Na elf maanden kunnen we constateren dat dit geleid heeft tot grote verschuivingen van de marktaandelen. Vanuit Qmusic ben ik bijzonder trots op de manier waarop Mattie & Marieke (en het team) elke dag zo’n geweldig ochtendshow weten neer te zetten en dat blijft niet onopgemerkt.’
Welke trend zie je voor 2020 in media?
‘Ik verwacht dat bestaande trends zich zullen voortzetten; consolidatie, centralisatie, experimenteren met data en nog meer expertise in huis halen.
Voor DPG Media en in het bijzonder Qmusic wordt 2020 een heel mooi jaar. We gaan genieten van een fantastische sportzomer. Wij zullen vanuit Qmusic nog meer cross-mediaal gaan werken met de merken binnen DPG Media. Dat zou in 2020 tot ‘goud’ kunnen leiden, wie weet zelfs met een marktleiderschap van Q (doelgroep 20-49).’
Wat kan er het komend jaar beter in de mediabranche?
‘Ik ben een voorvechter van “gezonde” concurrentie tussen (media)merken. Ik ben ervan overtuigd dat dit de sector altijd voorwaarts brengt met betere producten of diensten, waarbij uiteindelijk de luisteraar, kijker of lezer profiteert. We kunnen in de mediabranche echter nog veel intensiever samenwerken op het gebied van distributie en technologie en zo gezamenlijk stappen voorwaarts te maken.’
Wat zegt de hoge positie van Qmusic in het Media Report jullie?
‘Alles wat wij doen vertrekt vanuit een filosofie: Q sounds better with You. Hierbij staat de “You” voor onze luisteraars, maar zeker ook voor onze relaties. Samen met mediabureaus en adverteerders zetten we mooie campagnes en originele acties neer. We zijn dan ook heel trots dat ons salesteam, onder leiding van Rob Beijersbergen, zo goed gewaardeerd wordt binnen de branche. We eindigen al jaren bovenin het Adfo Kerstrapport en dat lukt alleen als je dag in, dag uit, je relatie- en de adverteerdersdoelstellingen centraal zet in alles wat je doet.’
Robert Bernink is algemeen directeur Qmusic en sinds dit jaar ook Directeur Entertainment DPG Media
Audiovisuele media, waardering alle respondenten
1 (4) Qmusic 66,5
2 (1) Jean Mineur Mediavision 55,9
3 (5) Talpa Network (TV) 48,0
4 (2) Talpa Network (Radio) 47,5
5 (8) Radiocorp 38,2
6 (6) Fox Screen 36,4
7 (3) BrandDeli – onderdeel RTL 36,3
8 (-) RTL 34,5
9 (-) ORN (TV) 34,3
9 (-) Sublime FM 34,3