Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever 'vlucht' naar ontwikkelingslanden

In een zeer uitgebreid artikel, inclusief reclamefilms, neemt Wall Street Journal de strategie en marketing van Unilever op de korrel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een , inclusief reclamefilms, neemt Wall Street Journal de strategie en marketing van Unilever op de korrel.

related partner content for mobile comes here

'Riskant', is de conclusie van de WSJ, daar Unilever haar kaarten meer gaat zetten op, wat wij noemen, 'ontwikkelingslanden.

Unileverchef Patrick Cescau verlegt budgetten van diverse merken aanzienlijk. Zo mag de Italiaanse parel Bertolli minder besteden en krijgt wasmerk Sunlight veel meer geld om in onder meer India, Brazilië en Vietnam de groeiende klasse merkbewuste kopers voor zich te winnen. En China moet aan de Omo.

Het moet wel want de concurrentie doet het stukken beter dan het Brits-Nederlandse concern. Procter & Gamble groeide de afgelopen jaren twee keer zo hard en op de voedselmarkt moet Unilever de leiding laten aan Nestlé en Kraft Foods, terwijl eigen merken van supermarkten in de Westerse wereld Unilever verdringen van de beste plekken in de schappen.

En de verlegging van markten vergaat Unilever goed. Ze groeide in 2006 8 procent in ontwikkelingslanden, 2,4 procent in de VS en 1 procent in Europa. De ontwikkelingslanden moeten groeien van 41 procent in de totale omzet nu tot 50 procent binnen een paar jaar.

Dat is goed mogelijk want Unilever heeft goede prognoses voor deze markten. Wekelijks zo'n 40.000 Aziaten gebruiken voor het eerst een wasmachine. En zo zullen er in 2010, om maar eens iets te noemen, 1,2 miljard consumenten zijn die voor het eerst verpakt voedsel zullen kopen. Maar ze is niet de enige die daarom strijdt.

Unilever, schrijft WSJ, moet snel scoren en is een doelwit van financiële opkopers, waarvan de honger zal aanzwellen naarmate Unilever er minder in zal slagen om haar verkopen en beurskoers omhoog te stuwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in