Overslaan en naar de inhoud gaan

Trend in televisieland: authenticiteit

Ook televisiemakers kijken naar trends. “Authenticiteit” is het leitmotiv voor de televisieprogramma’s die op dit moment worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aldus Eurodata TV Worldwide en IMCA (International Media Consultants Associés). In het onderzoek “International TV Trends” zien de onderzoekers dat producenten met name op zoek zijn naar televisieprogramma’s over ‘gewone burgers’. Dit om zo dicht mogelijk in de buurt van hun kijkpubliek te komen.

related partner content for mobile comes here

Programmamakers zetten -om een zo nauwkeurig beeld te schetsen van ‘de gewone burger’- vaak zijn familie in. Familieportretten in programma’s komen steeds vaker voor, en in alle genres: in spelshows maar ook in quizzen, comedies en datingprogramma’s.

Authencititeit sijpelt ook door in de manier waarop feitelijke programma’s (documentaires en nieuwsprogramma’s) worden gemaakt: steeds vaker worden onderdelen hiervan gedramatiseerd; een element dat weer geleend is van reality tv.

Daarnaast besteden televisiemakers steeds meer aandacht aan de andere kant van het consumeren. Zo werken in het nieuwe Britse programma zogenaamde fashionslaves een tijdje in naai-ateliers in India.

En in het Nederlandse programma Eet Smakelijk moeten een bekende Nederlander plus vriend een maaltijd koken, nadat ze eerst zelf alle ingerdienten bij elkaar hebben verzameld; groenten, maar ook het vlees...

Dynamiek is ook een trend: programma’s waarin camera’s de presentator overal volgen (Paul de Leeuw), programma’s met dynamische content, en programma’s waarin kijkers worden aangespoord om in actie te komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in