Trend in televisieland: authenticiteit
Aldus Eurodata TV Worldwide en IMCA (International Media Consultants Associés). In het onderzoek “International TV Trends” zien de onderzoekers dat producenten met name op zoek zijn naar televisieprogramma’s over ‘gewone burgers’. Dit om zo dicht mogelijk in de buurt van hun kijkpubliek te komen.
Programmamakers zetten -om een zo nauwkeurig beeld te schetsen van ‘de gewone burger’- vaak zijn familie in. Familieportretten in programma’s komen steeds vaker voor, en in alle genres: in spelshows maar ook in quizzen, comedies en datingprogramma’s.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAuthencititeit sijpelt ook door in de manier waarop feitelijke programma’s (documentaires en nieuwsprogramma’s) worden gemaakt: steeds vaker worden onderdelen hiervan gedramatiseerd; een element dat weer geleend is van reality tv.
Daarnaast besteden televisiemakers steeds meer aandacht aan de andere kant van het consumeren. Zo werken in het nieuwe Britse programma zogenaamde fashionslaves een tijdje in naai-ateliers in India.
En in het Nederlandse programma Eet Smakelijk moeten een bekende Nederlander plus vriend een maaltijd koken, nadat ze eerst zelf alle ingerdienten bij elkaar hebben verzameld; groenten, maar ook het vlees...
Dynamiek is ook een trend: programma’s waarin camera’s de presentator overal volgen (Paul de Leeuw), programma’s met dynamische content, en programma’s waarin kijkers worden aangespoord om in actie te komen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid