Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Achmea 3000 mensen afserveert

Nu al klassiek: de communicatie van Achmea over 3000 mensen die hun baan kwijtraken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Even uit het basisboek communicatie bij ontslagen. Wat wil je dat er niet gebeurt als er ontslagenzijn te melden? Inderdaad, dat de buitenwereld het eerder weet dan de medewerkers zelf.  En verder? Ook goed, niet net doen alsof het allemaal wel meevalt.

related partner content for mobile comes here

Achmea lapte deze twee lessen aan zijn opgepoetste laars, want beide fouten werden gemaakt. Eerst maar even de inhoud van deze ochtend uitstuurde.

Managementproza

Eigenlijk is het ontslag van duizenden medewerkers een klein vlekje op een hoopgevende en klantgerichte operatie van Achmea, mogen we afleiden. ‘Achmea versnelt aanpassingen in klantgerichtheid’, kopt de verzekeringsreus, om in vier zinnen uitgebreid toe te lichten wat er verbetert. In de laatste zinnen van de tweede alinea komt ook nog aan bod dat Achmea 4000 banen schrapt.

Daarna gaat het weer verder met de redenen waarom Achmea ‘verder verbetert’ en wat dat allemaal betekent. Keurig in managementproza, met zinnen als: ‘Verdere standaardisatie en complexiteitsreductie van onze processen moeten gaan zorgen voor een meer concurrerend kostenniveau.’

Weinig empathie

Topman Willem van Duin gaat aan het einde van het persbericht nog  wel in op het ontslag van duizend mensen, maar zijn woorden zijn formeel en met weinig empathie opgeschreven: ‘Als coöperatieve verzekeraar gaat Achmea met de grootste zorgvuldigheid om met de belangen van alle betrokkenen en dus uiteraard ook met die van onze medewerkers. De medezeggenschap en vakorganisaties zijn volledig geïnformeerd.’

De medewerkers op dat moment zijn dat zelf nog niet. Om 10.00 uur mochten zij pas vernemen wat de achtergronden zijn van de operatie en waar de klappen vallen.  Dat is opvallend laat, zeker in het licht van het interview dat topman Van Duin gisteren al gaf aan EenVandaag, en dat al voor het inlichten van het personeel online stond.

Bij Achmea was niemand vanochtend bereikbaar voor commentaar.

het interview van topman Willem van Duin met EenVandaag.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in