Nederlandse journalisten vinden berichten op sociale media steeds meer een betrouwbare bron van informatie. Vorig jaar waren journalisten nog terughoudend (35 procent), nu gebruikt 60 procent van de journalisten social media als hun belangrijkste bron van informatie. Nederlandse pr-professionals blijven echter sceptisch. Slechts 39 procent ziet sociale media als betrouwbare bron, een daling ten opzichte van vorig jaar (43 procent).
Dit blijkt uit het jaarlijkse Social Media Impact-onderzoek (#SMING15) van ING onder een internationale groep journalisten en pr-professionals. In totaal werden 1000 mediaprofessionals ondervraagd in Nederland, Duitsland, VS en Groot-Brittannië.
Ondanks de scepsis van PR-mensen over sociale media geeft bijna 60 procent van hen aan dat zij hun dagelijkse werkzaamheden niet zonder sociale media kunnen uitvoeren.
63 procent van de Nederlandse mediaprofessionals vindt dat de opkomst van sociale media geleid hebben tot een sterke afname van het gebruik van traditionele mediakanalen.
Afname traditionele mediakanalen
Pr-professionals hebben meer dan journalisten de indruk dat traditionele pr-middelen als persberichten steeds minder relevant zijn. Ook worden organisaties minder vaak gebeld om informatie te checken. Nieuws wordt steeds vaker en sneller online gezet en gedeeld. Niet alleen door journalisten maar ook door consumenten en professionals in een bepaalde sector. Het gebruik van ‘user generated content’ zoals foto’s, video’s en tweets zal vaker voorkomen, denkt 77 procent van de internationale mediaprofessionals.
Crowd checking blijft groeien
Crowd checking (gebruik van publieke opinie om vast te stellen of iets waar is of niet) wordt nu al volop gedaan, en 67 procent van de Nederlandse mediaprofessionals verwacht dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen. Op dit moment wordt crowd checking het meest gedaan in de VS (72 procent van de mediaprofessionals) en het minst in Nederland (53 procent).
Het onderzoek bevestigt de verwachting dat mediaprofessionals minder aan fact checking doen, ondanks het feit dat dit niet strookt met hun ethische code. 48 procent van de Nederlandse journalisten vindt het belangrijker om het nieuws zo snel mogelijk te publiceren dan om eerst alle feiten te checken. 56 procent van de Nederlandse journalisten beschouwt de mening van de consument op sociale media als betrouwbaarder dan een verklaring van een organisatie.
Bloggen is weer in
Wat opvalt in het onderzoek is de belangrijke rol van bloggen. Met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het schrijven van een blog (weer) in opkomst; 80 procent van de journalisten heeft daar een eigen blog.
Pr-professionals bloggen nog niet zo actief, behalve in de VS, daar blogt 80 procent. Meer dan één derde van de Nederlandse journalisten schrijft een persoonlijk of zakelijk blog. De Nederlandse pr-professionals zijn iets minder actief en houden het meer zakelijk.
Hoewel een blog nog niet als heel invloedrijk wordt gezien, wordt het wel steeds belangrijker. Mediaprofessionals gebruiken blogs om informatie te verzamelen. Veel Duitse journalisten gebruiken blogs om informatie te controleren door reacties of gesprekken te lezen en daarop te reageren. Facebook is in alle onderzochte landen en voor beide beroepsgroepen nog steeds het meest gebruikte platform.
Journalisten zoeken pr minder op
Zowel journalisten en pr-professionals zijn van mening dat ze door social media steeds minder afhankelijk van elkaar zijn. De helft van de Nederlandse pr-professionals merkt dat journalisten minder vaak contact met ze opnemen. Een toename van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. 63 procent van de Nederlandse journalisten merkt dat hun invloed door social media sterk is toegenomen, daar is 47 procent van de pr-professionals het mee eens.
De cijfers zijn terug te vinden in onderstaande infographic:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!