Fysieke retail heeft het zwaar. Je betaalt per vierkante meter vloer, en ook nog eens per vierkante meter glas. En hoe hip je de etalage ook aankleedt, het blijft vooral een statisch gebeuren. Windowsketch digitaliseert slapende ruiten, waarmee een interessant verdienmodel ontstaat.
Ramen houden nu alleen maar wind en regen tegen. Zonde, want je kunt ze veel beter gebruiken, vindt Floris Sanders, de man achter Windowsketch. Het concept past bij het innovatiethema Personalized Shopping & Paying. “Heineken adverteert nu in een bushokje, maar daar kun je helemaal geen biertje kopen. Met ons kunnen adverteerders hun marketing laten zien op het point-of-sale”, vertelt Floris.
Dynamische etalage
“Een heldere beamer en speciale folie maken van etalages dynamische schermen, waarop je dag en nacht videomateriaal kunt afspelen. Een camera die geslacht en leeftijd onderscheidt, maakt het mogelijk om gepersonaliseerd videomateriaal te tonen. De hard- en software hebben we ontwikkeld samen met Barco, onze partner uit België. In Nederland doen we de sales, marketing en we geven het materiaal vorm en inhoud. Deze zomer gaan we live bij een grote landelijke retailketen.”
Drie diensten
“Retailers kunnen met Windowsketch advertentieruimte aan leveranciers verkopen. Zo kan Heineken zichzelf promoten in de supermarkt, die een mooie extra inkomstenbron heeft. Als je zoals Hema alleen eigen producten verkoopt, kun je die tonen. Bijvoorbeeld paraplu’s en regenjassen bij regen, en zonnebrillen en bikini’s als de zon schijnt. Ook kun je van je etalage een webshop maken, door met QR-codes te werken.”
Publieksherkenning
“De geautomatiseerde in- en verkoop van advertentieruimte is al heel normaal in online-business. Windowsketch brengt het naar de offline-wereld. Een kind ziet chocomel, een vrouw Lipton-thee – wat de adverteerder maar wil. We kunnen heel doelgroepgericht advertentieruimte verkopen. We kunnen zelfs afspraken maken met adverteerders, bijvoorbeeld dat wanneer 80% van het publiek man is, automatisch alle schermen de nieuwste televisie van Samsung laten zien. De adverteerder krijgt een dashboard dat toont hoe lang mensen naar de advertentie keken. Dat beeldmateriaal slaan we overigens niet op wegens privacywetgeving.”
Makelaars en leegstaande bouw
“Onze techniek is voor veel meer partijen interessant. Makelaars hebben vaak nog in de etalage A4’tjes hangen. Erg ouderwets. Met ons systeem kunnen ze huizen veel beter laten zien, met bewegend beeld en meer foto’s. Windowsketch zou ook een pleister op de wonde kunnen zijn voor vastgoedondernemers die kampen met leegstand.”
Toekomst
“Onze technische mensen zijn nu bezig de gezichtsherkenning te verbeteren, zodat we in de toekomst ook emoties kunnen lezen. Dan kunnen we tissues laten zien aan verdrietige mensen, of hartjes bij mensen die verliefd kijken. Zo maken we het systeem nog interactiever.”
*) Dit is een artikel uit de serie voor de Accenture Innovation Awards. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!