Podcast van de week: Dreaming of One Day

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren.

Podcast van de week: Dreaming of One Day
Dreaming of One Day

Met de podcast Dreaming of One Day laat een Zuid Afrikaans toerismebureau luisteraars dromen over hun volgende vakantiebestemming.

Wanneer een toerismebureau een podcast maakt, dan verwacht je al snel een productie waarbij een verslaggever langs de leukste plekken van een specifieke bestemming reist. De inhoud laat zich raden: een enthousiaste verslaggever die langs allerlei plekken reist om te vertellen hoe geweldig het er is. 

Kracht onbenut

Weinig verrassend en creatief. Het is de soort videoproductie die je geforceerd voorgeschoteld krijgt in het vliegtuig, maar dan zonder beeld. We komen het nog vaak tegen in de wereld van podcasts: video-ideeën geproduceerd als podcast. Jammer, omdat je daarmee onvoldoende de kracht benut van het medium.

Wanneer je, als merk of uitgever, meerdere middelen hebt, voegt het bovendien niets toe aan de mediamix in zijn geheel. Je doet gewoon twee keer precies hetzelfde, in een iets andere vorm.

Verfrissende aanpak

Met bovenstaande in het achterhoofd is de aanpak van het toerismebureau dat Kaapstad en de Westkaap promoot, verfrissend. Een aanpak die ook nog eens nog uit nood is geboren.

Dreaming of One Day verscheen vorig jaar, midden in de coronacrisis, toen reizen zo’n beetje onmogelijk was. Dus ja, hoe breng je dan een toeristische bestemming onder de aandacht? Door luisteraars te laten dromen van het moment dat ze wél weer kunnen reizen.  

Geleide meditaties

Dreaming of One Day is een 6-delige serie met geleide meditaties, bedoeld om bij in slaap te vallen. Deze meditaties zitten vol met verwijzingen naar mooie plekken in Kaapstad en omgeving. De host beschrijft gedetailleerd en op rustige toon langgerekte stranden, het landschap rond de Tafelberg of de veelkleurige onderwaterwereld die je als duiker ziet.

Ondertussen hoor je subtiel sounddesign om die beelden te versterken. 

Kracht van audio

Amerikaans onderzoek laat zien dat bij het beluisteren van podcasts dezelfde delen in het brein worden geactiveerd als bij het lezen van een boek. Niet verwonderlijk, omdat je in beide gevallen in je eigen hoofd de wereld verbeeldt die wordt omschreven.

Daarmee is ‘Dreaming of One Day’ een prachtig voorbeeld hoe je de kracht van audio optimaal benut. Een slimme distributiestrategie - verspreiding via social vlak voor bedtijd - en prachtig design maken de case helemaal rond. 

Beluister de serie ‘Dreaming of One Day’ op Youtube

Overzicht

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren kan met deze afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie