Er was een tijd dat merken zich zoveel mogelijk op de vlakte moesten houden en zich vooral niet moesten uitspreken over maatschappelijke en politieke gevoelige onderwerpen. Want stel je voor dat je daar misschien bepaalde klanten mee voor het hoofd stoot en dat je vervolgens de rug toekeren.
‘t Is de vraag of die mentaliteit anno 2021 standhoudt. Afgelopen jaar kwamen er verschillende trendrapporten voorbij die onderstreepten dat je je als merk juist moet uitspreken. Niet in verhullende en nietszeggende dooddoeners, ergens ver weggestopt op je corporate website, maar met aantoonbare actie. Nike liet in 2018 al zien hoe je dat doet, door zwarte sporters te steunen in hun actie tegen racisme - en tegen Trump.
Statement
Ben & Jerry’s is misschien wel één van de merken met de langste geschiedenis wat betreft activisme: al sinds de oprichting in 1978 neemt het ijsmerk stelling wat betreft allerlei verschillende maatschappelijke thema’s. Nog ver voor de tijd dat ‘diversiteit en inclusiviteit’ een ingeburgerd begrip was, stond gelijkheid al hoog op de agenda bij Ben & Jerry’s.
In die lijn bracht het merk vorig jaar bracht het merk een podcast uit met de titel ‘Who We Are: A Chronicle Of Racism in America’. Alleen al de titel is een statement: racisme is een structureel onderdeel van de Amerikaanse samenleving - en flinke tijd ook. De timing van de reeks kon niet beter, want een paar maanden daarvoor was George Floyd vermoord door een politieagent. Iets dat wereldwijd en maandenlang protesten veroorzaakte.
In de 6-delige reeks zoomt de podcast in op een verschillende periode van de Amerikaanse geschiedenis, om vervolgens te laten zien hoe dat effect heeft op de werkelijkheid vandaag de dag. De reeks begint met het stichten van de Verenigde Staten en laat zien dat al vanaf dat moment zit ongelijkheid in het systeem besloten ligt.
Stevig en doorwrocht
Deze podcast vertelt een geschiedenis die in de schoolboeken maar nauwelijks wordt belicht. Het zit stevig en doorwrocht in elkaar, te meer omdat er voor reeks wordt samengewerkt met journalistiek platform Vox en de gezaghebbende schrijver Carvell Wallace.
En de rol van Ben & Jerry’s? Die is beperkt tot de afzender van de podcast, de partij die deze reeks faciliteert. Maar door dat te doen, laat het merk zien waarvoor het staat en - belangrijker nog - levert het een waardevolle bijdrage aan een urgente maatschappelijke discussie.
Luister de podcast hier.
Overzichtspagina Podcast van de Week
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren op Spotify kan hier.
Kennissessie over audio
Meer weten over het snel veranderende audiolandschap? Dinsdagochtend 9 november 2021 is er een kennissessie over het effectief inzetten van digitale audio en podcasting, speciaal voor leden de van de bvA. Aanmelden kan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!