Beeldend kunstenaar en industrieel productontwerper Filip Jonker stelde zichzelf de vraag wat hij het liefste zou willen hebben. Het antwoord was een duikboot om jongensdromen te kunnen realiseren zoals wrakduiken, schatzoeken en Atlantis ontdekken.
Maar de Ortega Submersibles blijkt ook in de offshore, in havens en bij Defensie goed van pas te komen.
Filip, hoe ben je aan dit avontuur begonnen?
“Een aantal jaren geleden kwam vanuit een fabriek die onderdelen maakt voor Volvo de vraag om een nieuw product voor hen te ontwikkelen. Ik bedacht toen dat het me eigenlijk veel leuker leek om iets te bedenken wat ik zelf graag zou willen hebben; een duikboot. Ik ben namelijk iemand die gefascineerd raakt van ingewikkelde projecten en het ontwerpen van een duikboot valt daar zeker onder, dat heb ik inmiddels wel ontdekt!”
Sleeping Beauty
“Ik ben mij toen gaan verdiepen in de geschiedenis van duikboten en kwam terecht bij een rapport over de Motorised Submersible Canoe (MSC) ofwel ‘Sleeping Beauty’ genoemd. De Britten gebruikten deze duikboot in WO II om mijnen aan Duitse schepen te plakken. Het rapport las voor mij als een jongensboek en met de aanbevelingen die erin stonden schetste ik mijn idee voor de Ortega Submersibles.”
Mk. 1A
“Samen met mijn medevennoot Daan Pol ben ik anderhalf jaar geleden begonnen met het bouwen van onze eerste duikboot: de Mk. 1A. Dit is een elektrische boot waar je met een duikpak aan inzit. Hierdoor is geen acrylaatbol en luchtdruksysteem nodig om de boot af te sluiten waardoor je dus op elk moment uit kunt stappen, wat vooral praktisch is tijdens het wrakduiken. Naast de Mk.1A hebben we nog twee andere modellen in ontwikkeling; de Mk. 1B en Mk. 1C.
Eerstgenoemde is een tweepersoons duikboot die geschikt is voor onderwateronderzoek, beveiliging van havens en met name de superyacht industrie. Met de Mk. 1C richten we ons op de marine; Deze duikboot is geschikt voor drie personen en kan gebruikt worden om Special Forces en cargo veilig en comfortabel naar een ‘drop-off punt’ te brengen.”
Testen in open water
“Het lastigste was om componenten van de duikboot goed waterdicht te maken en om hem zowel boven als onder water snel te kunnen laten varen. Ons USP is dat de duikboten die wij ontwikkelen zowel boven- als onderwater in staat zijn om snel te kunnen varen. De meeste grote aanbieders op de markt zijn goed in één van de twee, maar niet in beiden.
Door de slanke vissenvorm van onze duikboten zijn ze geschikt om zowel boven- als onderwater hard te varen. Momenteel zijn we in de preproductiefase beland en hebben we onze eerste testen in open water achter de rug. Hoewel we in het begin erg nerveus waren, was het een geweldige dag. De Mk. 1A deed grotendeels wat we verwachtten. We zijn nu bezig met het sneller maken van de duikboot.”
Ontwerpen met Oculus Rift
“In ons team maken we gebruik van de Oculus Rift om het ontwerp van onze duikboten visueel te maken. Dat is ideaal, want daardoor kunnen we vóór de productie bijvoorbeeld testen of de ergonomie klopt. Daarnaast hebben we een VR-simulator voor de Oculus Rift ontwikkeld om mensen een indruk te kunnen geven van hoe het is om in onze duikboot plaats te nemen.”
Duikboten bouwen op een vliegveld
“Ik vind het altijd erg leuk om mensen te vertellen over onze vestigingslocatie: een F16-hangar op de voormalige militaire luchthaven in Twente. Hier werken we als jong team hard om onze plannen met Ortega te realiseren. Dit is de plek waar we we onze duikboten in productie willen gaan brengen. We beginnen met de twee- en daarna de driepersoonsversie.
We gaan ons vooral op de marine richten. Dit is voor ons een zeer interessante markt omdat er nog niet iets bestaat tussen een waterscooter en een duikboot in. Naast de marine zullen we ons ook gaan richten op de offshore waar onze duikboten voor onderzoek en survey gebruikt kunnen worden. Verder zijn bijvoorbeeld aquaculture-farms voor ons interessante partijen om onze producten af te zetten, omdat zij hun netten onderwater moeten controleren op gaten. Last but not least zijn onze duikboten ook geschikt voor resorts en superjachten, want wie wil er nou niet de onderwaterwereld eens bekijken vanuit een duikboot?”
Onze missie is om binnen een paar jaar marktleider binnen ons gebied van de duikbotenwereld te zijn met relatief snelle duikboten. Daarna bedenken we vast weer een ander bijzonder voertuig!”
*) Dit artikel is uit de serie voor de Accenture Innovation Awards en schreef ik in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!