Na adverteerdersbond BVA spreken ook de mediabureaus verenigd in PMA (Platform Media-Adviesbureaus) zich uit tegen een reclamevrije publieke omroep.
'De Ster biedt diverse en specifieke doelgroepen, die op ander manieren niet of moeilijk te bereiken zijn. Dat is zowel voor adverteerders als voor de maatschappij van belang', zegt PMA-directeur Johan Smit. 'Naast gewone commerciële boodschappen, geeft tv-reclame ook veel andere, maatschappelijk relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan overheidsvoorlichting, energie adviezen, ziektekosten verzekeringen, et cetera,'
Groot en breed bereik
Veel adverteerders zetten tv in om een groot bereik in één keer te realiseren en zonder de Ster zal dat haast onmogelijk worden, zegt Smit. 'Keer op keer domineert de NPO de top 10 van best bekeken programma’s, die bovendien door verschillende doelgroepen worden bekeken. Een deel van de kracht van tv-reclame voor de mediaconsument is de beleving dat veel anderen ook zitten te kijken. Zonder publiekstrekkers mist de
adverteerder deze toegevoegde waarde van tv-reclame.'
Belastinggeld
Reclame levert de Ster in 2018 naar verwachting 180 miljoen euro aan inkomsten op, waarvan circa 170 aan OCW wordt afgedragen. 'Als deze inkomsten wegvallen moet de NPO het verschil uit belastinggelden bijpassen. Zelfs als bijvoorbeeld NPO 3 wordt opgeheven - met een geschatte besparing van circa 60 miljoen euro, moet er gekozen worden tussen een verschraling van het aanbod of bijpassen met belastinggeld. In beide gevallen is de kijker slechter af', aldus Smit.
Wat willen NPO kijkers? Advertenties?!