Online platform Buy-media.nl, waarbij uitgevers en broadcasters al hun kwalitatieve digitale advertentieproducten beschikbaar maken voor media-inkopers, stopt er na nog geen jaar al weer mee in Nederland.
BrandDeli, FD Mediagroep, NDC Mediagroep, de Persgroep Nederland, Sanoma, Telegraaf Media Groep, RTL Nederland en de Ster waren gezamenlijk partner van de nieuwe portal. Aanvankelijk zou ook Talpa Network meedoen, maar dat gebeurde nooit. Een aantal van de deelnemende partijen wil de overeenkomst niet verlengen, bevestigt director market development Janou Kessels.
Inventory niet meer beschikbaar
Doel van het salesplatform was meer standaardisatie en meer gemak voor media-inkopers rond online adverteren en meer tijd vrijmaken voor kwalitatief advies vanuit de uitgever voor de adverteerder of het mediabureau. Buy-media.nl moest laten zien dat in een tijd van consolidatie en concurrentieslag met de techgiganten Nederlandse media-exploitanten konden samenwerken. Dat blijkt in de praktijk dus niet gelukt.
Kessels: 'De contracten met de uitgevers verlopen tussen 1 maart en 1 september, wat concreet betekent dat de inventory van een aantal Nederlandse mediapartijen dan niet meer beschikbaar is. Daarmee stopt de support vanuit Nederland en gaat die op een gegeven moment over naar België, waar het online platform wel goed werkt.'
Te laat
In januari werd nog gemeld dat het platform groeide. Buy-media.nl zou inmiddels driehonderd geregistreerde gebruikers hebben en er zijn vijftig bureaus getraind om het platform te gebruiken.
Kessels: 'Er zat zeker beweging in. We hebben juist gas gegeven op het programmatic deel, maar misschien zijn we net te laat geweest. Blijkbaar was de market fit er niet.'
Wouter Hulst zegt namens de gezamenlijke uitgevers: 'We hebben geconstateerd dat de tractie er niet is en we verwachten niet er de komende maanden verandering in die situatie komt. Dan moet je er mee stoppen. We hebben het geprobeerd en het is niet gelukt. We gaan nu kijken waarin we wel samen kunnen optrekken.'