De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op € 108 miljoen. Nog niet eerder werd de grens van € 100 miljoen gepasseerd in de eerste helft van een jaar. De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73 procent. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12 procent hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona.
Flitsbezorging en gokken
De meest recente cijfers laten zien dat de markt voor (digitale) buitenreclame niet alleen hersteld is van de gevolgen rond de coronamaatregelen, maar dat daar bovenop ook sprake is van een substantiële groei, niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out of home plusten 66 procent. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44 procent over de eerste helft van 2022 en 46 procent in het tweede kwartaal.
Peter Wiegman van Outreach, de brancheorganisatie van Nederlandse buitenreclame-exploitanten legt de groei uit. 'Een reden voor de stijging zit em, naast het feit dat buitenreclame sowieso aan populariteit wint, in de komst van uitingen voor flitsbezorging en online gokken.'
Met name de gokaanbieders pakten uit en zorgden ondanks dat de bij Outreach aangesloten partijen per 1 februari van dit jaar nog maar maximaal 20 procent van hun mediaruimte beschikbaar stelden voor de online kansspelen, nog steeds voor een flinke stijging in de reclamebestedingen.
Sinds het begin van 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van maar liefst 168 procent de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic-verkoop binnen digitaal een aandeel van 27 procent.
Peter Wiegman: 'Steeds meer analoge objecten worden gedigitaliseerd, en zoals de cijfers laten zien, is de groei in programmatic (buitenreclame gericht op de doelgroep ingezet, red.) aanzienlijk. Voor een adverteerder van bijvoorbeeld ijsjes is het natuurlijk geweldig dat zijn ijsjes alleen getoond worden als de zon schijnt en zo kun je op allerlei situaties en tijden programmeren.
Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar € 200 miljoen. De laatste keer dat de die grens werd gepasseerd was in precorona-jaar 2019 (€ 211 miljoen).