NRC heeft in bereik een goed tweede kwartaal achter de rug. Digitaal bereik steeg sterk en ook het printbereik (NOM) liet een stijging zien. Op de advertentiemarkt kreeg ook NRC klappen, maar de schade bleef beperkt.
Volgens de online bereiksmeting van Nobo (januari-juni 2020) steeg het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar met 322.000 naar 3.282.000. De afgelopen jaren nam het online bereik van de Mediahuis-titel steeds toe.
Het printbereik van NRC is volgens de NOM Printmonitor 2019 IV – 2020 II zowel doordeweeks als in het weekend toegenomen (zie afbeelding). Commercieel directeur Madelon Fortuin ziet met name in de NRC-doelgroep AB1 en HBO+, de kerndoelgroep van de titel, een zichtbare stijging. 'Behalve hoog selectief bereik staat NRC vooral ook voor een hoge betrokkenheid van de lezer en luisteraar’.
Traditionele media winnen aan relevantie, concludeerde onderzoeksbureau Kantar in het recente Mediabelevingsonderzoek. Fortuin: 'Die betrokkenheid blijkt ook uit de cijfers, zo is de gemiddelde abonnementsduur ruim 12,8 jaar. Ook de dagelijkse podcast NRC Vandaag heeft een groeiende groep betrokken luisteraars. Alleen al in het eerste half jaar van 2020 waren er ruim 4,7 miljoen downloads en luistert maar liefst 89 procent de gehele podcast uit.'
Advertentiemarkt
Net als ieder ander mediabedrijf heeft ook NRC klappen gekregen op de advertentieafdeling, erkent Fortuin. 'Gelukkig geen halvering van de omzet. We kijken nu naar een index die schommelt rond de 90. De zeer positieve resultaten op de lezersmarkt zijn dan heel fijn. We hebben een flinke toename van abonnees gezien. Mensen die bereid zijn te betalen voor goeie, genuanceerde uitzoekjournalistiek.'
Volgens Fortuin is dat onder meer te danken aan het feit dat NRC zijn journalistiek niet gratis aanbiedt en kortlopende abonnementen heeft afgeschaft. 'Het kortstlopende abonnement is tenminste één jaar. Deze strategie hadden we al ingezet voor corona. Het zorgt nu voor een goed resultaat onder de streep.'