NRC stopt eind deze maand met adverteren op X, voorheen Twitter. Dat meldt de ombudsman van de krant in zijn vaste rubriek, waarin hij ook aangeeft dat de hoofdredactie van NRC momenteel 'in beraad' is over de vraag of de titel actief blijft op X.
Open riool
Matthijs van de Peppel, directeur consumentenmarkt bij NRC, legt aan de ombudsman uit waarom de krant stopt met adverteren. 'De reden is tweeledig. Er is het probleem van het nepnieuws en het gebrek aan moderatie die van Twitter een soort open riool hebben gemaakt. Het is de vraag of je daar financieel aan wil bijdragen. Daarnaast leveren de advertenties niet bijzonder veel meer op.'
NRC promoot journalistieke artikelen aan X-gebruikers met de gedachte dat een deel van het publiek een abonnement gaat overwegen. Veel artikelen van NRC zijn alleen te lezen met een abonnement. De laatste campagne, interviews met politici, loopt eind december af. Daarna ontvangt X geen advertentie-euro's meer van NRC.
Of het hierbij blijft, is nog niet duidelijk. Plaatsvervangend hoofdredacteur Patricia Veldhuis zegt tegen de ombudsman dat de hoofdredactie 'in beraad' is over het organisch blijven delen van artikelen op X.
Inzetten op BlueSky
Veel NRC-journalisten delen hun artikelen ook op hun persoonlijke X-accounts. De kliks van hun publiek en andere X-gebruikers die NRC-artikelen delen, leveren volgens de krant meer websitebezoekers op dan de gesponsorde X-berichten van het NRC-account. NRC laat journalisten vrij in de keuze of zij gebruik willen (blijven) maken van X. Wel stimuleert de krant zijn medewerkers om actief te worden op BlueSky, een concurrerend socialmediaplatform dat qua opzet lijkt op X. BlueSky heeft minder gebruikers, maar volgens gebruikers inclusief NRC wel 'aanmerkelijk prettigere omgangsvormen.'
Adformatie publiceert volgende week een achtergrondartikel over de merken die al actief zijn op BlueSky.
Niet de eerste
NRC is niet het eerste Nederlandse bedrijf dat stopt met adverteren op X. Voorbeelden zijn Bol (Bol.com), De Nederlandse Loterij, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en VodafoneZiggo.
X-eigenaar Elon Musk heeft een duidelijke boodschap aan adverteerders die - om welke reden dan ook - afhaken: 'Go fuck yourself'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!