Premium

NPO Start belooft snelle herstelacties na lancering van 'bagger-app'

Persoonlijke omgeving van gebruikers keert snel terug, belooft NPO, dat de honderden opzeggingen na lancering vindt meevallen.

De lancering van een nieuw app voor NPO Start in december, heeft tot een regen aan klachten geleid. Gebruikers bleken de app niet meer op hun tv's te kunnen gebruiken, favorieten waren foetsie en zaken als een zoekfunctie en synchronisatie werkten niet meer goed. 

Bij Trustpilot kwam een regen van klachten binnen en kreeg de nieuwe app van NPO Start een waardering van 1,1 op een schaal van 1 tot 5. Van de 1.217 NPO Start-gebruikers gaven 1137 de nieuwe app een 1.

De bagger-app, zoals een van de klanten die op Trust-pilot omschrijft, leverde de NPO enkele honderden opzeggingen op. Volgens de woordvoerster van de NPO valt dat aantal mee: ‘Slechts enkele procentpunten meer opzeggingen op een bestand van circa 800.000. Het abonneeverloop is zo goed als onveranderd, conform de trend.’

Enkele van de reviews op Trustpilot
Enkele van de reviews op Trustpilot

Ondersteuning verdwenen

De vernieuwing van de native-app van NPO Start ging gepaard met de nodige gebreken. Zo bleek de app niet meer te werken op honderdduizenden oudere smart-tv’s van onder meer Samsung, Philips en Sony. Kijkers kregen volslagen onverwacht een technische foutmelding van de clouddienst van de NPO.

De reden daarvoor is dat de NPO heeft om de ondersteuning van de native-app voor deze televisies stop te zetten omdat die te duur zou zijn. NPO blijft alleen voor Android-tv's en Apple ontwikkelen, daarnaast werkt de app inmiddels ook op nieuwe toestellen van Samsung en LG

Favorieten foetsie

Een tweede euvel was het wegvallen de persoonlijke omgeving van gebruikers. Die waren plotseling hun ‘favorieten’ kwijt, die een belangrijke rol spelen bij de keuzes voor het terugkijken van programma’s en volgen van series.

In plaats daarvan biedt de nieuwe app algoritmes die op grond van smaak programma’s aanbieden. Vooral in huishoudens met meer kijkers zonder eigen profielen levert dit problemen op want de aanbevelingen zijn dan niet voor ieder lid van het huishouden relevant.

Persoonlijk omgeving keert terug

Daarbij schoot ook de zoekfunctie tekort. Ook de synchronisatie van mobiel en tv bij het live afspelen van programma ’s vanaf het begin van die uitzending met gebruik van het ‘casten’ met Google levert problemen op in de nieuwe app.

De persoonlijke omgeving keert nu terug. NPO meldt zonder er ruchtbaarheid aan te geven bij de ‘Technische Zaken’ dat de verdwenen functionaliteit terugkeert. Op 8 februari werd beloofd dat dit uiterlijk ‘twee weken’ zou duren, maar die deadline werd niet gehaald. Volgens de woordvoerster van NPO is er inderdaad vertraging maar kan de herlancering met toegang tot de profielen niet lang meer duren.

Kijktijd lager, iets meer abonnees en reclame

Het aantal gebruikers belandde in december 2023 in een dip in de eerste paar weken na het uitbrengen van de nieuwe app. ‘NPO Start zit momenteel weer iets hoger dan vorig jaar, met 2,5 tot 2,8 miljoen gebruikers per week, gemeten in unieke cookies’, aldus de woordvoerster.

De kijktijd blijft wel enkele procenten achter, zegt NPO: ‘Hier zien we wel een kleine trendbreuk, maar we verwachten de komende twee tot vier weken herstel van kijktijd na het terugbrengen van van functionaliteit als favorieten en bingen.’

Reclameomzet omhoog

Meer betalende kijkers, die verlost worden van reclame, kan leiden tot een dalende reclameomzet. Dat is niet geval, zegt de Ster. De omzet op NPO Start over 2023 van 2 miljoen euro was 25 procent hoger dan over 2022 met 1,6 miljoen. Online mag de NPO enkel reclame van ‘algemeen nut’ toevoegen, veelal goede doelen.

Uit abonneegelden komt bij 800.000 betalende huishoudens die 3 euro per maand betalen een kleine 29 miljoen euro binnen. Daarmee betaalt de NPO naar eigen zeggen de rechten om programma’s langer dan een week online beschikbaar te houden voor de abonnees.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie