Netflix groeit hard, vooral dankzij het reclame-ondersteunde abonnement

De streamingreus geeft het goedkopere, reclame-ondersteunde abonnement daarom een belangrijkere rol in zijn strategie.

In de VS kost het abonnement met reclame 6,99 dollar per maand
Afbeelding: Shutterstock

Netflix verrast investeerders met uitstekende cijfers over het tweede kwartaal, waarin zowel de omzet als de nettowinst en het aantal wereldwijde abonnees flink toenamen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De streamingreus dankt de stevige groei met name aan zijn goedkopere 'With Ads'-abonnement dat de kijker reclames voorschotelt. Dat abonnement wint aan populariteit, vooral onder nieuwe abonnees, en krijgt daarom een belangrijkere rol in de strategie.

Groei aanjagen

In het afgelopen kwartaal boekte Netflix een omzet van ruim 9,5 miljard dollar (+17 procent jaar-op-jaar), waar een nettowinst van 2,15 miljard dollar van overbleef (+44 jaar-op-jaar). Het aantal wereldwijde abonnees steeg naar 277,65 miljoen, 16,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 

In landen waar het advertentie-ondersteunde abonnement beschikbaar is, kiest liefst 45 procent van de nieuwe abonnees voor dit abonnement. Dat zal deels door de prijs komen, want reclamevrij kijken kost een paar euro per maand meer. Maar Netflix onderneemt zelf ook actie, want het verwijderde begin juli het goedkoopste reclamevrije abonnement in Canada en het Verenigd Koninkrijk. Wie betaalbaar wil blijven kijken, neemt daar dus het advertentie-onderstaande abonnement. Netflix gaat deze tactiek ook toepassen in Frankrijk en thuismarkt Verenigde Staten. Netflix with Ads is in een aantal landen beschikbaar, maar nog niet in Nederland. Netflix haalt inkomsten uit advertenties, die compenseren voor de lagere maandprijs. 

Eerder besloot de streamingreus actie te ondernemen tegen gebruikers die hun account delen met anderen. Door die praktijk aan banden te leggen, nam het aantal abonnees ook toe.

Reclames bij pauzeren

Netflix werkt voor zijn advertentie-ondersteunde abonnement samen met Microsoft Advertising. Momenteel loopt een experiment met een extra reclamevorm, namelijk het tonen van een reclame als de kijker een serie of film pauzeert. Adverteerders kunnen dus steeds meer kijkers bereiken, en kiezen uit verschillende momenten tijdens de kijktijd. 

De streamingreus waarschuwt investeerders overigens voor minder nieuwe abonnees in het derde kwartaal. Dat komt volgens het bedrijf vooral omdat mensen die (bijna) gratis meekeken via een ander abonnement, inmiddels een eigen abonnement afgesloten hebben of dat niet meer gaan doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie