Overslaan en naar de inhoud gaan

'Principeafspraak' Nederlandse media over één kijk- en luisterplatform, akkoord niet vanzelfsprekend

Minister Slob stuurt volgende week nieuwe brief naar Kamer.
Wereldwijde streamingdiensten, wat stellen we er tegenover?
Wereldwijde streamingdiensten, wat stellen we er tegenover?
© 123rf
Wereldwijde streamingdiensten, wat stellen we er tegenover?
Wereldwijde streamingdiensten, wat stellen we er tegenover?
© 123rf

De grote Nederlandse mediapartijen willen de handen ineenslaan om tot een gezamenlijk platform voor audio en video te komen. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van het AD. Met het platform hopen ze tegenwicht te kunnen bieden aan grote internationale streamingdiensten zoals Netflix en de trend van dalende advertentie-inkomsten keren.

related partner content for mobile comes here

Gesprekken tussen de partijen, waaronder de NOS, RTL en de NPO, lopen al langer. Onder de deelnemers zouden ook radiozenders zijn.

In zijn mediabrief over de toekomst van de publieke omroep en Ster, schreef minister Arie Slob (Media), het 'wenselijk te vinden' dat Nederlandse mediapartijen meer gaan samenwerken' om Nederlandse content gezamenlijk aan te bieden. 'Dat kan een separate betaalde dienst overbodig maken. De NPO heeft al ruimte om voor betaalde diensten van derden content aan te leveren, zoals nu het geval is met het gezamenlijke platform NLZiet.'  

Slob zegt dat voor het stimuleren van deze en andere publiek-private samenwerkingen nadere afspraken worden gemaakt met verschillende partijen. Komen ze daar niet uit, dan 'zal het kabinet zelf een knoop doorhakken'. De minister hield de afgelopen tijd ronde tafels met (grote) mediapartijen 'op CEO/directie-level'.

Advertenties of abonnement

Hoewel de partijen nu een principeafspraak hebben, moeten ze nog veel uitwerken. Zo is nog niet besloten wat het verdienmodel van het platform moet zijn: advertenties of kijkers en luisteraars een abonnement laten afsluiten.

Slob wilde tegen ANP vrijdag voorafgaand aan de ministerraad nog niet inhoudelijk op de plannen ingaan, maar zei wel volgende week een brief aan de Tweede Kamer te sturen 'waar een en ander in zal staan'.

Samenwerking lastig

Samenwerking tussen mediapartijen is er al op verschillende vlakken, zoals in data met NLProfiel (waar de Persgroep/DPG Media, TMG, Sanoma en RTL in zitten) en op crossmediale manier. Neem de samenwerking van RTL met de Persgroep/DPG Media. 

Mislukkingen zijn er ook. Zo werd het gezamenlijke online salesplatform Buy-media.nl begin dit jaar na korte tijd weer gestaakt.

Op het gebied van video on demand verloopt de samenwerking stroever. RTL heeft zijn eigen Videoland-platform, met inmiddels ruim 600.000 abonnees, NPO wil NPO Start (Plus) verder ontwikkelen en bij Talpa Network zijn de ontwikkelingen (KIJK) onduidelijk. Wel heeft Talpa Network het eigen - inmiddels gratis - JUKE-audioplatform. 

De drie partijen zitten samen in NLZiet, maar ze lijken dat nog altijd niet volledig als hét belangrijkste videoplatform te omarmen. 

De verschillende infrastructuren liggen er dus op zich al en de vraag is of er een heel nieuw platform zou moeten worden gebouwd. Het verleden heeft verder regelmatig uitgewezen dat het lastig is om de neuzen allemaal dezelfde kant op te krijgen. Bronnen melden aan Adformatie dat het ondanks de principeafspraak nog lang kan gaan duren voordat er consensus is. Het lijkt erop dat het document wat er nu ligt nog helemaal uitgewerkt moet worden.

Betrokken partijen willen desgevraagd in dit stadium niet reageren op de ontwikkelingen rond een gezamenlijk video (en audio)platform.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Menno

Ik dacht dat NLziet deze samenwerking al was. En waarom dan niet daar meer op inzetten.

Daan

Advertenties of abonnementen? Volgens Slob moet de NPO reclamevrij worden of gaan ze dan alleen de NPO programma's vrijwaren van commercials?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in