Telecompaper laat in het rapport ‘Video behaviour of Dutch consumers 2024-Q1’ zien dat wij in Nederland voor het eerst meer kijken naar streamingsdiensten dan naar live tv. Netflix verschijnt het vaakst bij ons op de tv: maar liefst 49 procent van de huishoudens heeft een Netflix-abonnement.
Daarnaast wordt er veel gekeken naar Videoland, dat bij 20 procent van de huishoudens aanwezig is. De derde plek voor de grootste streamingdienst in Nederland is Disney+, waar 19 procent van de huishoudens naar kijkt. Amazon Prime staat op plaats vier met 15 procent en na de start van het nieuwe F1 seizoen, is Viaplay gegroeid naar 12 procent.
Het onderzoeksrapport ‘Video behaviour of Dutch consumers 2024-Q1’ wordt vandaag gepresenteerd tijdens Telecom Insights 2024 Congres. Ed Achterberg, directeur van Telecompaper, laat weten dat niet alleen het aantal abonnees hoog zit. 'Netflix blijft de grote winnaar onder de aanbieders van streamingdiensten. Naast veel abonnees is ook de tevredenheid onder deze abonnees bijzonder hoog.'
De NPS van Netflix was eind vorig jaar 35. Disney+ en Videoland volgen met een NPS van respectievelijk 22 en 21. Amazon Prime Video scoort een NPS van 5. 'We zien dat de groei van abonnementen voor streamingdiensten afvlakt. Door de gestegen prijzen zullen veel huishoudens keuzes moeten maken welke streamingdiensten ze blijven gebruiken. Echter, met de introductie van goedkopere abonnementsvormen en een striktere handhaving van het delen binnen een huishouden, verwachten we dat het aantal huishoudens met streamingabonnementen zal toenemen.'
In het eerste kwartaal van 2024 was de kijktijd voor streamingdiensten 25 procent, terwijl live tv 22 procent haalde. Een jaar eerder waren deze cijfers 21 procent en 25 procent. Oudere consumenten (55-80 jaar) kijken het meeste naar live tv, met bijna 40 procent voor de leeftijdsgroep 67-80 jaar.
Jongeren van 25-35 jaar besteden slechts 15 procent van hun kijktijd aan live tv en kijken twee keer zoveel naar streamingdiensten. Jongeren van 16-25 jaar zijn het meest online, met meer dan een uur per dag. Consumenten gebruiken voornamelijk smart tv-apps voor het bekijken van streamingdiensten, terwijl internetcontent vooral op smartphones wordt bekeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!