Later we er niet omheen draaien, het goede oude MWG Congres, vroeger jaarlijks gehouden in dat giga-congrescentrum de Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, staat bij velen als ‘legendarisch’ bekend. Ook Tessa van der Starre, CEO van MediaCom én per 1 januari benoemd tot voorzitter van de AMMA Commissie van MWG, heeft er goede herinneringen aan. ‘Ja jôh! Het was een groot compliment als je er de hele dag naartoe mocht! Ik was hartstikke trots om daar rond te lopen met mijn pasje om mijn nek, te luisteren naar grote sprekers en tussendoor bij te praten met iedereen en nieuwe mensen te ontmoeten. En in de week daarna, weer op kantoor, aan iedereen vertellen hoe het was geweest. Ik vond het geweldig!’
Direct naar programma en inschrijving voor MWGFifty50? Klik op de link onderaan deze partnerbijdrage.
Nadruk op de inhoud
Toch wordt alles anders. De sfeer van exclusiviteit die er een beetje omheen hing, daar wil MWG van wegblijven. Het is veel meer een ‘Parade van Kennis Delen’, met . acts waarin je kennis en ervaringen kan opdoen. Niels Lambers, (oprichter Wahooh Media), trekt als voorzitter van de Commissie MWG Fifty50 de kar van de vernieuwingen. ‘We vinden het ouderwets om het overdag exclusief te maken. Het moet toegankelijk zijn voor iedereen en vooral ook heel interactief. In plaats van met z’n allen in een grote zaal te zitten en te “ontvangen”, willen we mensen zoveel mogelijk betrekken bij de inhoud.’ Okay, maar er komt nog wel een feest? Van der Starre: ‘Absoluut! Maar we leggen het accent wel anders. Waar vroeger iedereen zat te wachten tot de laatste spreker van het podium stapte om aan de drank te kunnen gaan, ligt de nadruk nu echt op de content. Feesten kun je immers overal!’
Uitzoomen
De behoefte om eindelijk weer even uit de eigen bubbel te breken, is groot, weet Lambers. ‘Zeker in de nieuwe thuiswerkrealiteit willen mensen zo graag even van hun scherm weg, uit de focus en de snelheid van de dagelijkse hectiek. Want het mediavak is soms iets te vluchtig omdat we geen tijd maken voor de inhoud.’ Van der Starre: ‘En waar ik graag op hamer, wij zijn een kritische beroepsgroep en dat is goed, maar als je het vak echt beter wil maken, dan moet je wel meedoen!’
Onafhankelijke geest
Lambers en Van der Starre zijn zeer happy met de line-up voor zover nu bekend. ‘Omdat we het signaal kregen dat mensen graag hun klanten meenemen, hebben we het programma “Merken voor merken” opgezet, waar adverteerders kunnen leren van merk-cases. De échte klapper is misschien wel dat de meest eigengereide journalist van Nederland naar Noordwijkerhout komt: Tim Hofman. Iemand die zich niet conformeert en de scherpe randen niet schuwt. Zelfs voor ons mediaprofessionals een inspirerende visie.’ Maar dat is nog lang niet alles. Rutger van Zuidam laat je de metaverse en web3 in real life ervaren. Caroline Glasbergen brengt een verhaal over Female Leadership en - met een dikke knipoog - Female Leadership for men. De vrouwelijke astronaut Mindy Howard komt vertellen over de struggles die op haar pad kwamen en stervoetballer en entrepreneur Soufiane Touzani komt een paar panna’s op het podium uitdelen.
Ook nog AMMA's???
Alles bij elkaar is het een nokvol programma en dan is er aan het einde van de dag ook nog de AMMA-uitreiking. Vraagt MWG niet teveel van zijn gasten? Lambers: ‘Dat lijkt op het eerste gezicht misschien zo, maar het is geen lineair verhaal hè. Mensen stellen hun eigen programma samen, en tunen uit wanneer ze dat nodig hebben, of gaan “iets lichts” doen als ze daar behoefte aan hebben.’ Iets lichts? ‘Ja, we organiseren onder meer “De grote bullshit bingo”. Het wordt allemaal super dynamisch!’
Van der Starre sprak eerder uit bij de AMMA’s vooral oog te hebben voor menselijke elementen. ‘De winnaars, en ook hun winnende cases, krijgen álle aandacht die ze verdienen. We gaan ze echt in de spotlight zetten. Ik vind dat we trots mogen zijn op winnend werk. Daarom komt er sowieso een “AMMA boulevard” waarin al het genomineerde werk wordt uitgelicht, zodat iedereen zich daar op zijn gemak - kopje koffie erbij - in kan verdiepen. Er ligt zoveel mooi werk en het schrijven van een case is zo’n klus, dat verdient alle aandacht.’
Meer informatie over programma en inschrijving voor MWGFifty50? Klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!