De buzz rond zorgverzekeraars gedurende de overstapperiode is na jaren van groei sterk gedaald. Het sentiment rond alle labels blijft overwegend positief. Hete hangijzers blijven de bekendmakingen van de premies en issues die spelen rond individuele merken die vooral op Twitter en fora worden besproken. Dit blijkt uit het jaarlijkse (social) media-monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder alle zorgverzekeraars in Nederland.
Minder reclame
Daar waar vorig jaar het aantal berichten met 40 procent explosief steeg ten opzichte van het jaar ervoor, is het aantal berichten dit jaar juist sterk afgenomen. Tijdens de overstapperiode verschenen 143.334 berichten, 25 procent minder. Dit is mede het resultaat van de gezamenlijke afspraken van de verzekeraars om minder reclame te maken. Maar er was ook sprake van een lagere premiestijging en er speelden minder mediagevoelige issues als vrije artsenkeuze.
VGZ op 1
Het is stuivertje wisselen in de top-3 van meest besproken merken. VGZ volgt dit jaar met 23.554 berichten Menzis op als het meest besproken merk. Menzis staat met 16.916 berichten op de tweede plaats. Univé keert weer terug naar de top-3 met 12.615 berichten, ten koste van Ditzo (7.352) die nu op plaats zeven terug te vinden is.
Webcare
De trend dat de meeste merken zelf relatief weinig berichten initiëren op social media zet zich door. De meeste berichten zijn het resultaat van webcare. VGZ wordt het meest genoemd, en zendt zelf 8 procent eigen berichten uit. Menzis komt niet veel verder met 11% eigen berichten.
Premies bekendgemaakt
Toppunt van de buzz rond VGZ was op 11 december, toen bekend werd dat de onderhandelingen van VGZ met het Groningse Martini Ziekenhuis waren vastgelopen. Een andere piek werd bereikt op 18 november toen de nieuwe (en ongewijzigde) premies werden bekendgemaakt.
Budgetlabel Zekur
Over het algemeen is het sentiment over de berichtgeving positief. Kijken we naar de merken dan zien we een nieuwe top-3. Het budgetlabel Zekur van Univé komt met stip binnen en haalt de meeste positief getinte berichten (96%) op. Gevolgd door De Friesland Verzekeraar (89%). Zilveren Kruis (85%) wordt dit jaar nipt uit de top-3 gestoten door Zorg en Zekerheid (86%).
Wandelen, hardlopen, fietsen
Zekur spint garen bij een actie waarbij mensen kunnen wandelen, hardlopen of fietsen. Het merk sponsort hier een donatie van deelnemers aan goede doelen. Zeker op Twitter leidt dit tot veel positief getinte tweets, waaronder veel geprogrammeerde ‘dank’ tweets van deelnemers.
PR-waarde
De overstapperiode levert de verzekeraars in totaal 51 miljoen euro aan PR-waarde op. Mede door minder berichten is dit circa 6 miljoen euro minder dan vorig jaar.
Het onderzoek is uitgevoerd door Porter Novelli en Clipit media monitoring. Hierbij is gekeken naar conversaties over 51 Nederlandse zorglabels in de periode 1 oktober 2015 tot 1 januari 2016. De berichten zijn vooral afkomstig van Twitter (84.525 tweets), gevolgd door Independer Reviews en in mindere mate Facebook, online fora en reactierubrieken op nieuwssites.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!