'Meta treedt nauwelijks op tegen adverterende nepwebshops'

Dat zou blijken uit onderzoek Consumentenbond. Die vraagt de Europese Commissie om op te treden tegen moederbedrijf Instagram en Facebook.

Meta moet meer doen om malafide webshops van zijn platforms Facebook en Instagram te weren. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek. Daaruit zou blijken dat deze platforms systematisch advertenties tonen die consumenten met één klik doorsturen naar nepwebwinkels. Dit zijn webshops die na betaling niets leveren.

De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik.

De Consumentenbond vraagt aan de Europese Commissie in te grijpen, omdat  de grote onlineplatforms volgens de Europese Digital Services Act (DSA) verplicht zijn om malafide content te weren en risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken.

Politiemeldingen

Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie.’

Meta moet volgens Molenaar alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen als de politie daarom vraagt.

Banken niet kritisch genoeg

Voor consumenten is het lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden. De sites zien er gelikt uit, het taalgebruik is vrijwel foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de onderzochte nepshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen.

Molenaar: ‘iDeal heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden wat ons betreft ook echt kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt.’

Aangifte doen

De Consumentenbond adviseert consumenten die de dupe zijn geworden van een nepwebshop, aangifte te doen bij de politie. De kans dat ze geld terugkrijgen is klein, maar de melding leidt er wel toe dat de website uit de lucht wordt gehaald.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie