Premium

Merken-Estafette: Pascal van Ham (Tony’s Chocolonely) is groot fan van Lush

Iedereen heeft wel een favoriet merk. Wat zijn de favoriete merken van het vak?

In de tweewekelijkse rubriek Merken-Estafette, vertellen brand managers en marketing managers wat hun favoriete merk is. Daarmee geven ze het stokje door aan de marketing manager van dat bewuste merk. Er zijn maar twee voorwaarden. Het merk moet in Nederland verkrijgbaar zijn en het mag niet eerder in de Merken-Estafette genoemd zijn. De race startte met Eveline Scholten, senior brandmanager Kips bij Zwanenberg Food Group. Zij gaf het stokje door aan Pascal van Ham (foto), marketing manager bij Tony’s Chocolonely.

 

Waarom is het eigenlijk zo cool om voor Tony’s Chocolonely te mogen werken?
‘Wat het bijzonder maakt, is dat Tony’s Chocolonely meer is dan een merk. Het is opgericht om een wereldprobleem op te lossen, om alle chocolade 100% slaafvrij te maken. Dat maakt dat je extra energie, extra drive krijgt in de samenwerking met mensen. Het is namelijk niet normaal dat er slaven moeten werken om het voor ons mogelijk te maken om zo’n lekker product te kunnen eten. Dat gebeurt hier nog geen zes uur vliegen vandaan! Eigenlijk is Tony’s Chocolonely geen merk, want iedereen kan een Tony zijn, het is groter dan jezelf. Ik heb de betekenis van Tony’s pas écht goed doorvoeld toen een cacaoboerin Ivoorkust tegen me zei: “You Tony, me Tony”. Wat het ook heel aantrekkelijk maakt om hier te werken is dat je elke dag chocola mag proeven om het product beter te maken en nieuwe smaken aan de familie toe te voegen.’

Wat is je favoriete brand?
‘Dat is , een cosmeticaketen uit de UK. Ze hebben al een aantal winkels in Nederland en zijn internationaal sterk aan het groeien.’

Kan je omschrijven waarom je dat merk als consument zo waardeert?
‘Het is een leuk merk dat veel plezier geeft omdat het lekker ruikt en omdat het er mooi uitziet, kleuren, namen en vormgeving dragen bij aan dat plezier. Tegelijkertijd is het ook een merk dat me aan het denken zet. Het is een verantwoord merk dat inzet op het minimaliseren van verpakkingen. Ik ben in mijn badkamer gaan kijken en toen zag ik hoe ongelofelijk veel plastic daar eigenlijk staat.’

Kan je vertellen wat je als vakvrouw bewondert in de manier waarop het merk wordt gepositioneerd?
‘De positionering is no compromise. Dus fun, fijn én verantwoord. Als je binnen komt, lijkt het wel of je een snoep- of een fruitwinkel binnenkomt, echt een experience. En de fun zit ook producten. Zo hebben ze bijvoorbeeld een badbom die enorm gaat bruisen en glitters of rozenblaadjes loslaat.


Fotocredit: Lotte Pilotte

‘Dat verantwoorde zit dus voor een belangrijk deel in het terugbrengen van de footprint door verpakkingen. Ze komen met innovatieve ideeën die laten zien dat het anders kan. Zo heeft Lush bijvoorbeeld shampoo als soapbar, waardoor je geen plastic fles nodig hebt. Tandpasta is bijvoorbeeld een tabletje, dat je in je mond doet bij het poetsen: weg tandpastatube! Niet alle producten lenen zich ervoor om verpakkingloos aan de man gebracht te worden. Die verpakkingen worden hergebruikt middels een statiegeldsysteem. Het verantwoorde gezicht zie je ook terug in het anti-animal testing-beleid. De producten worden getest op vrijwilligers en niet op dieren. Daarnaast ondersteunt Lush ook nog veel goede doelen.

‘Wat ik ook bewonder is de beleving die Lush in de UK heeft gecreëerd middels spa salons. En ook hoe ze nu in de rest van de wereld aan het uitrollen zijn, is bijzonder. Ze kiezen voor hun eigen winkels. We weten inmiddels allemaal wel dat offline retail lastig is, maar toch doen ze het heel goed.’

Als je één dag op de stoel van de verantwoordelijke brandmanager c.q. marketingmanager van Lush zou mogen zitten, wat zou je dan doen?
‘Ik zou de missie – “Hoe ziet de wereld er volgens Lush uit” – duidelijker neerzetten en duidelijker naar buiten communiceren. Dat is lastig want ze doen zo ontzettend veel goede dingen, maar de kern zit toch vooral op packaging. Als ze daar focus op zouden aanbrengen, maakt het dat sterker.’

De eerste aflevering in de nieuwe rubriek Merken-Estafette leest u hier: ;s Chocolonely

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie