Mercedes trekt commercial terug na ophef over Chinees model

Het model in de video zou te stereotype geportretteerd worden, aldus Chinezen op sociale media.

123rf.com

Mercedes heeft een videocommercial op Chinese sociale media verwijderd nadat Chinezen massaal klaagden dat de autofabrikant zich schuldig maakt aan stereotypering.

Het Chinees ogende model in de video draagt make-up die de nadruk legt op haar ogen. Chinezen vinden die make-up-keuze een typisch voorbeeld van hoe zij in Westerse landen geportretteerd worden. 

Adage
Een still uit de verwijderde Mercedes-commercial Still van Mercedes, via Adage

Mercedes geeft gehoor aan de kritiek

Mercedes deelde de commercial op Weibo, een Chinees sociaal netwerk dat qua opzet doet denken aan Twitter. Na de kritiek heeft de autofabrikant zijn commercial verwijderd, schrijft onder meer Adage op basis van berichtgeving door Chinese staatsmedia. 

Voor zover bekend heeft Mercedes nog geen toelichting gegeven op zijn beslissing. 

In 2018 haalde Mercedes het internationale nieuws omdat het in een Instagram-bericht de Dalai Lama citeerde. Veel Chinezen reageerden daar furieus op omdat zij de Dalai Lama zien als een separatistenleider die Tibet wil losmaken van China. China ziet Tibet als een provincie. Mercedes maakte vervolgens zijn excuses voor het Instagram-bericht.

Stereotypering ligt op de loer

Mercedes is zeker niet het enige bedrijf dat door Chinezen ter verantwoording wordt geroepen om zijn mediastrategie. 

In het recente verleden hebben onder meer Apple, Yum Brands (eigenaar van KFC en Pizza Hut), Christine Dior en Dolce & Gabbana hun excuses aangeboden na Chinese kritiek op hun (social)mediaberichtgeving. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie