Overslaan en naar de inhoud gaan

Mercedes trekt commercial terug na ophef over Chinees model

Het model in de video zou te stereotype geportretteerd worden, aldus Chinezen op sociale media.
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com

Mercedes heeft een videocommercial op Chinese sociale media verwijderd nadat Chinezen massaal klaagden dat de autofabrikant zich schuldig maakt aan stereotypering.

related partner content for mobile comes here

Het Chinees ogende model in de video draagt make-up die de nadruk legt op haar ogen. Chinezen vinden die make-up-keuze een typisch voorbeeld van hoe zij in Westerse landen geportretteerd worden. 

Adage
Een still uit de verwijderde Mercedes-commercial Still van Mercedes, via Adage

Mercedes geeft gehoor aan de kritiek

Mercedes deelde de commercial op Weibo, een Chinees sociaal netwerk dat qua opzet doet denken aan Twitter. Na de kritiek heeft de autofabrikant zijn commercial verwijderd, schrijft onder meer Adage op basis van berichtgeving door Chinese staatsmedia. 

Voor zover bekend heeft Mercedes nog geen toelichting gegeven op zijn beslissing. 

In 2018 haalde Mercedes het internationale nieuws omdat het in een Instagram-bericht de Dalai Lama citeerde. Veel Chinezen reageerden daar furieus op omdat zij de Dalai Lama zien als een separatistenleider die Tibet wil losmaken van China. China ziet Tibet als een provincie. Mercedes maakte vervolgens zijn excuses voor het Instagram-bericht.

Stereotypering ligt op de loer

Mercedes is zeker niet het enige bedrijf dat door Chinezen ter verantwoording wordt geroepen om zijn mediastrategie. 

In het recente verleden hebben onder meer Apple, Yum Brands (eigenaar van KFC en Pizza Hut), Christine Dior en Dolce & Gabbana hun excuses aangeboden na Chinese kritiek op hun (social)mediaberichtgeving. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in