Mediabureaus vallen over prijsverhoging Ad Alliance en Talpa Network na tv-trendbreuk NMO
Mediabureaus zijn verbolgen over de tariefverhoging die zowel Ad Alliance en Talpa Network direct doorvoert naar aanleiding van de panel-update in het kijkonderzoek van NMO. Dat stuurde afgelopen week een statement dat de panelupdate een relatief grote daling in bepaalde doelgroepen, zoals 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, teweegbrengt en daarmee een trendbreuk. Ster voert geen aanpassingen door.
Deze aanpassing van kostenindices per 1 mei, zoals Ad Alliance en Talpa Network aankondigen, zal volgens mediabureaus 'wederom volledig voor rekening van de adverteerders komen'. Arjan Veenhuis van Publicis Groupe verwacht op deze manier 'spoedig een kantelpunt'. 'Door hoge inflatie en verdere daling van bereik, kan lineaire televisie straks niet meer bijdragen aan het realiseren van doelstellingen.'
Jorrit de Jong van Abovo Media zegt het te betreuren dat er 'weer snel een draai aan het prijswiel gegeven wordt' en niet naar andere oplossingen wordt gekeken om 'het probleem aan de voorzijde aan te pakken'.
Remon Buter van GroupM zegt liever te hebben gezien dat er 'een soort van transitieindex' zou worden aangekondigd die gekoppeld is aan de trendbreuk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid