Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: hoe Burning Man 2023 een Fyre Festival-revisited werd

De negatieve aandacht rondom het Burning Man Festival 2023 benadrukt het belang van merkreactie en transparantie.
Het festival terrein van Burning Man tot Modderpoel.
Burning Man, 2023
Het festival terrein van Burning Man tot Modderpoel.
Burning Man, 2023

De laatste editie van het legendarische Burning Man Festival in 2023 stond de afgelopen dagen weer volop in de schijnwerpers. Deze keer helaas om alle verkeerde redenen.

related partner content for mobile comes here

De festivalgangers bevonden zich in extreme omstandigheden en de pijnlijke beelden verspreidden zich als een lopend vuurtje op sociale media.  Maar hoe kan het dat een iconisch evenement als Burning Man, zo snel in hetzelfde daglicht als Fyre Festival kan worden geplaatst?

Media vs. meningen

In dit tijdperk van sociale media worden negatieve ervaringen snel gedeeld en uitvergroot. Bij Burning Man 2023 werden festivalgangers geconfronteerd met onverwachte weersomstandigheden en logistieke problemen. Door de hevige regenval veranderde de woestijn in een diepe modderpoel.

De aanwezigen kregen te horen dat ze het terrein niet mochten verlaten en voedsel, water en brandstof moesten besparen. Iets meer dan 70.000 mensen bleven hierdoor gestrand achter. Het vergelijken van Burning Man met Fyre Festival is weliswaar begrijpelijk gezien de oppervlakkige gelijkenissen, maar het is belangrijk om de context en de reactie van het merk in overweging te nemen.

Stilte na de storm

Merken hebben niet altijd volledige controle over situaties, maar wel over hoe ze reageren. Snel handelen, open communiceren en proactieve verbeteringen, bepalen het verschil tussen blijvende crisis en behoud van publieksvertrouwen.

Het Burning Man-festival is enorm groot, maar desondanks slecht voorbereid om een zo groot aantal mensen snel te informeren. Dat gaf ruimte aan de vreemdste geruchten, waaronder dat Ebola zich snel verspreidde over het festivalterrein.

Kortom, in het tijdperk van sociale media is begrip voor onvoorziene situaties cruciaal. Het verhaal van Burning Man 2023 benadrukt het belang van merkreactie en transparantie in crisistijden en toont dat zelfs iconische merken uitdagingen aangaan. 

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Steven Pieneman

Wat een bla bla verhaal. Vind dit stuk meer clickbait en een obligaat BM verhaaltje.
Kun je mij vertellen waarom een merk/festival als Burning Man zich bezig moet houden met wat de media verkondigen wanneer de eerste prioriteit ligt bij het welzijn van de deelnemers? Zijn zij trouwens prima toe in staat met een eigen radiostation, eigen politie/rangers en info systeem etc.
BM is een interessant onderwerp voor veel personen. De media duiken vervolgens als aasgieren bovenop de verhalen van o.a. Koblenko, Chris Rock, Diplo en melken dat flink uit.
Media bepalen daarbij de headlines, niet BM. Jij legt de verantwoordelijkheid van de media berichtgeving bij de BM organisatie.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in