
Volgens Marktplaats.nl trekken de advertenties van dit bedrijf op internet dagelijks 520.000 bezoekers. De Telegraaf en NDC (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) hebben de handen ineen geslagen, omdat beide uitgevers een sterke positie innemen op de landelijke en regionale lezersmarkt. ‘We willen marktleider worden', stelt projectleider Michiel van der Meer van Speurders.nl. Met de investering zijn ‘meerdere miljoenen euro's' gemoeid.
Het Telegraaf-concern en NDC zien het aantal advertenties in hun uitgaven teruglopen. Telegraaf-directielid Ad Swartjes: 'De huidige omzet van traditionele rubrieksadvertenties is op dit moment nog steeds vijftien maal groter dan de online markt, maar de resultaten liggen onder druk. Wat betreft het aantal advertenties, is het volume op de online markt nu al een factor zes groter. De verschuiving van offline naar online is onomkeerbaar en onafwendbaar.’ Dat zegt ook Van der Meer: ‘Internet is het superieure medium geworden voor vraag en aanbod. Dat is een onstuitbare beweging.’
Vacatures
Communicatieadviseur
StadlanderProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVOnline Advertising Consultant (NL)
VONQ
Op Speurders.nl kunnen lezers goederen te koop aanbieden of kijken naar aanbiedingen. De rubrieksadvertenties in de krant komen automatisch op internet terecht. Net als op Marktplaats.nl is dat gratis.
De stap van de Telegraaf en NDC komt voor Marktplaats.nl niet als een verrassing. ‘We zijn benaderd om samen te werken, maar hebben ervoor bedankt, omdat we er geen toegevoegde waarde in zagen', meldt directeur Frank Crebas. Volgens hem
betreden de uitgevers de markt ‘vijf à zes jaar te laat. Bovendien gooien ze hun eigen glazen in, want rubrieksadvertenties in de krant brengen meer op. Ik wens ze veel succes.'
Op de markt voor vraag en aanbod op internet moeten de Telegraaf en NDC ook concurreren tegen eBay. Verder introduceerde Wegener vorig jaar de soortgelijke site Kleintjesmarkt.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee