Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplagedaling dagbladen in eerste kwartaal 4,2%

De totale verspreide oplage van de Nederlandse dagbladen kwam in het eerste kwartaal van 2004 uit op 4.046.678 exemplaren. In het eerste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing. Gratis dagblad Spits zag de oplage groeien van 361.801 naar 383.947 exemplaren. Concurrent Metro verloor daarentegen aan oplage: van 319.232 naar 311.983. Het Reformatorisch Dagblad (van 59.352 naar 59.690) en het Nederlands Dagblad (van 34.360 naar 34.462) noteerden een kleine plus.

related partner content for mobile comes here

De grootste krant De Telegraaf moest weer fors terug in oplage: van 761.310 in het eerste kwartaal van 2003 naar 732.455 een jaar later. Hetzelfde geldt voor de Volkskrant, van 329.089 naar 309.343, en Algemeen Dagblad: van 303.734 naar 277.503. NRC Handelsblad incasseerde eveneens een oplageverlies: van 266.025 naar 259.908. Bij Trouw is dat niet anders, met 122.380 in 2003/1 naar 110.686 in 2004/1. Ook Het Parool moest terug: van 90.011 naar 85.101. Het Financieele Dagblad ging van 56.585 naar 54.072 exemplaren.

Cebuco meldt dat ondanks de oplagedaling het bereik van de Nederlandse dagbladen stabiel blijft. Zo blijkt uit de nieuwste bereikcijfers die Nom 2 juli publiceerde. Het betreft de meetperiode mei 2003-april 2004. Maar in de HOI-cijfers zijn de eventuele positieve effecten van de introductie van de zondagkrant van De Telegraaf, de sportkrant bij het Algemeen Dagblad en de formaatwijziging van Het Parool nog niet zichtbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in