Oplagedaling dagbladen in eerste kwartaal 4,2%
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing. Gratis dagblad Spits zag de oplage groeien van 361.801 naar 383.947 exemplaren. Concurrent Metro verloor daarentegen aan oplage: van 319.232 naar 311.983. Het Reformatorisch Dagblad (van 59.352 naar 59.690) en het Nederlands Dagblad (van 34.360 naar 34.462) noteerden een kleine plus.
De grootste krant De Telegraaf moest weer fors terug in oplage: van 761.310 in het eerste kwartaal van 2003 naar 732.455 een jaar later. Hetzelfde geldt voor de Volkskrant, van 329.089 naar 309.343, en Algemeen Dagblad: van 303.734 naar 277.503. NRC Handelsblad incasseerde eveneens een oplageverlies: van 266.025 naar 259.908. Bij Trouw is dat niet anders, met 122.380 in 2003/1 naar 110.686 in 2004/1. Ook Het Parool moest terug: van 90.011 naar 85.101. Het Financieele Dagblad ging van 56.585 naar 54.072 exemplaren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaCebuco meldt dat ondanks de oplagedaling het bereik van de Nederlandse dagbladen stabiel blijft. Zo blijkt uit de nieuwste bereikcijfers die Nom 2 juli publiceerde. Het betreft de meetperiode mei 2003-april 2004. Maar in de HOI-cijfers zijn de eventuele positieve effecten van de introductie van de zondagkrant van De Telegraaf, de sportkrant bij het Algemeen Dagblad en de formaatwijziging van Het Parool nog niet zichtbaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid