Overslaan en naar de inhoud gaan

Strategie ontbreekt bij loyaltymarketing

Hoewel 70 procent van de bureaus meer aandacht voor loyaltymarketing ervaart in de branche, heeft de helft van de opdrachtgevers geen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij 69 procent van de opdrachtgevers staat loyaltymarketing hoog op de agenda, maar bij de helft ontbreekt het nog aan een loyaliteitsstrategie. Ook vindt 59 procent van de marketeers het kennisniveau op het gebied van loyaltymarketing bij de gemiddelde marketeer onvoldoende. Zo blijkt uit de ‘DM Barometer Special: de stand van loyalty’ van DDMA, Nima, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Vier keer per jaar voert DDMA onderzoek uit onder de eigen leden en de lezers van Tijdschrift voor Marketing. Dit kwartaal stond het onderwerp loyaltymarketing centraal.

‘De crisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven de loyaliteit van klanten eindelijk niet meer als vanzelfsprekend beschouwen. Het managen van klantloyaliteit staat voor een grote inhaalslag’, aldus Rik Luttmer, Loyalty Director bij Dunck.

Gezien het feit dat het onderwerp door opdrachtgevers belangrijk wordt gevonden, is het opvallend dat de loyaliteitsstrategie vaak nog ontbreekt. Bij 62 procent zijn de uitgaven van de opdrachtgevers hoger dan de uitgaven voor behoud. Bij 29 is dit andersom.

Toch zegt 47 procent meer uit de geven aan het behoud dan de afgelopen jaren het geval is. Ook is bij 57 procent een vast bedrag ingeruimd voor loyalitymarketing.

Erik van Essen, Managing Director bij Air Miles: ‘Logisch dat er een stijgende trend is aan uitgaven aan behoud van bestaande klanten. Ik denk zelf dat die stijgende trend door zal zetten. Investeringen in bestaande klanten loont. Met name als die investeringen gepaard gaan met kennisopbouw over klanten en dat die kennis over klanten doorvertaald wordt naar activiteiten die continu geëvalueerd worden zodat er een lerende organisatie ontstaat.’

Lees het uitgebreide artikel over de uitkomsten van het onderzoek op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in