Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclamewijsheid leidt niet altijd tot weerbaarheid kind'

Het vergroten van de reclamewijsheid is onvoldoende om een kind weerbaar te maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Esther Rozendaal toont dat aan in een onderzoek waarop ze woensdag 23 maart promoveert aan de . De gevoeligheid van kinderen voor reclame is al jaren onderwerp van maatschappelijke en politieke discussies. In deze discussies wordt er meestal vanuit gegaan dat reclamewijsheid (kennis over reclame, zoals begrip van het commerciƫle doel) kinderen weerbaar maakt tegen de invloed ervan. Rozendaal toont dat wijsheid niet automatisch tot weerbaarheid leidt.

related partner content for mobile comes here

'Kinderen kunnen wel over de nodige reclamekennis beschikken, maar zijn tot hun twaalfde jaar nog niet in staat om deze kennis zelfstandig toe te passen wanneer ze naar reclame kijken. Reclamewijsheid leidt alleen tot verminderde reclamegevoeligheid als kinderen gestimuleerd worden om die wijsheid te gebruiken', aldus Rozendaal.

Zo ontdekte ze dat kinderen die de opdracht kregen om hardop na te denken, terwijl zij naar een reclame keken, veel kritischer waren over de reclame en het geadverteerde product. 'Dit laat zien dat de gevoeligheid van kinderen voor reclame verminderd kan worden door kinderen aan te sporen om na te denken over wat zij zien en horen in een reclame.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in