Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet afschaffen, maar bezuinigen op NPO vinden veel Nederlanders een goed idee

In hoeverre is het Nederlands publiek het eens met de diverse plannen die de beoogde coalitiepartijen voor het omroepbestel hebben?
Sophie & Jeroen
Sophie & Jeroen
© Beeldbank BNNVARA - Foto: Annemieke van der Togt
Sophie & Jeroen
Sophie & Jeroen
© Beeldbank BNNVARA - Foto: Annemieke van der Togt

De beoogde coalitiepartijen laten diverse plannen voor het omroepbestel de revue passeren. Als het aan de PVV alleen lag, werd de NPO afgeschaft, maar bezuinigen op de NPO (VVD en BBB), het schrappen van omroepen (VVD en BBB) en het schrappen van een televisienet (NSC) zijn breder gedragen ideeën. Het Nederlands publiek is vrij uitgesproken tegen het afschaffen van de NPO. Slechts twee van de tien zegt afschaffen een goed of zeer goed idee te vinden terwijl 56 procent er (faliekant) op tegen is. Maar veel Nederlanders zijn wel voor bezuinigen op de NPO. Meer dan vier op de tien Nederlanders spreekt van een (zeer) goed idee. Drie op de tien vindt het een (zeer) slecht idee. Eenzelfde percentage staat hier neutraal tegenover. Ook voor het schrappen van een televisienet zijn veel Nederlanders te porren. 40 procent vindt dat we wel met eentje minder kunnen. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1006) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.

related partner content for mobile comes here

Kunt u aangeven in hoeverre u deze plannen een (zeer) goed idee vindt?

Afschaffen van de NPO 19%
Bezuinigen op de NPO 42%
Een televisienet schrappen 40%

Minder omroepen

Ook voor het terugbrengen van het aantal omroepverenigingen tot zes – een advies dat vorig jaar herfst werd uitgebracht in een rapport van het Adviescollege Publieke Omroep – is animo onder 18+-Nederlanders, zo blijkt uit het panel. Drie van de tien vindt het een goed idee omdat het efficiënter kan en het kosten bespaart, maar een kwart zegt wel dat het terugbrengen van tien tot zes alleen een goed idee is als de kwaliteit van de programma's behouden blijft. Tegenstanders voor dit idee zijn er minder. Slechts 15 procent is erop tegen omdat diversiteit en keuzevrijheid moeten voorop staan en 6 procent vreest dat terugbrengen van omroepen de culturele en educatieve waarde van de publieke omroep kan aantasten. Eén op de zes heeft hier overigens geen mening over. ‘Ik volg de publieke omroepen niet nauwlettend.’

PowNed eruit

De vervolgvraag is natuurlijk, welke omroepen mogen wat betreft het Nederlands publiek dan verdwijnen? (Ongehoord Nederland (ON) en Omroep Zwart zijn in deze vraag niet meegenomen omdat het aspirant-omroepen zijn.) Meerdere antwoorden waren mogelijk op deze vraag. Bijna de helft van de respondenten vindt dat PowNed wel van het tableau geschrapt mag worden. En bijna vier op de tien zegt WNL. EO behoort ook niet de grote publiekslievelingen. Een derde vindt dat deze omroep wel mag verdwijnen. Het bestaansrecht van AVROTROS, KRO-NCRV en BNNVARA staat het minst ter discussie. Saillant detail is overigens dat taak-omroepen (zonder leden) NTR en NOS ook genoemd worden omroepen die mogen verdwijnen. Bij de NOS gaat het wel om maar heel weinig mensen (8 procent).

Welke omroepen zouden van u eventueel mogen verdwijnen?

POW (PowNed)    48%
WNL 37%
EO 33%
NTR 29%
MAX 18%
VPRO 17%
BNNVARA 13%
KRO-NCRV 11%
AVROTROS 9%
NOS 8%
Geen enkele omroep   19%

Toelichting?

Afschaffen, bezuinigen of een televisienet schrappen, het zijn allemaal rigoureuze keuzes. We vroegen het panel welke van de drie plannen ze het meest aanspreekt (‘u moet een keuze maken’) en om dat vervolgens toe te lichten. Een aantal quotes lichten we er voor u uit.

Afschaffen van de NPO (11 pct) omdat…

‘(Ze) vertellen halve waarheden of leugens, verdraaien de boel, trekken alles uit hun context, veroordelen mensen zonder bewijs, (de NPO is een) verlengstuk van D66, extreem links.’

‘Het voegt weinig toe en ik vind de programma's niet echt leuk en te links georiënteerd.’

‘Het heeft geen meerwaarde met hun huidige aanbod.’

Bezuinigen op de NPO (28 pct) omdat…

‘De kosten zijn enorm hoog. Er zijn omroepen als Ongehoord Nederland die niks bijdragen. De EO is eigenlijk een AVROTROS-achtige omroep, maar dan puur christelijk. PowNed is ook zo’n omroep. Het vertegenwoordigt niet de samenleving.’

‘Er moet nu eenmaal overal iets op bezuinigd worden.’

‘Er is voldoende met ook de commerciële kanalen en streamingsdiensten.’

Een televisienet schrappen (28 pct) omdat…

‘Dan dwing je om keuzes te maken. Losse programma’s kunnen online in plaats van lineair.’

‘Eén zender is wel genoeg voor de publieke omroep. (Ik kijk alleen Hunted, De Faker en het journaal.)

‘Dan is er meer geld voor andere zenders en daardoor meer kwalitatief goede programma’s.’

Alles zo houden als het is (32 pct) omdat…

‘Een goed functionerende publieke omroep is een van de voorwaarden voor een goede democratie.’

‘Het is belangrijk voor de Nederlandse cultuursector.’

‘Het interesseert me niet en niet alles moet altijd veranderen.’

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marcellus de Graaf

Ik begrijp dat er veel televisiekijkers zijn die sportuitzendingen omarmen maar dat de commerciele omroepen met sport ook wel raad weten.
Jaren geleden al eens gevraagd wat de NPO uitgaf aan sport: 100 miljoen. Dat kan best een stuk minder.

Jan van der Zanden

Het gaat niet om kleiner/groter. Een publieke omroep dient neutraal en kritisch het nieuws te volgen. En dat doet de NPO met alle subomroepen niet. Het is te veel een links bolwerk. Kijk eens hoe Ton Verlind daar over schrijft. Het is echt heel vreselijk..... https://www.tonverlind.nl/presentatrice-margreet-spijker-wnl-is-de-kiloknaller-van-de-publieke-omroep/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in