Overslaan en naar de inhoud gaan

Lange weg te gaan voor mobiel internet

Wordt het ooit nog wat met het mobiele internet? In een interview waarschuwt de Duitse multimedia- en e-branchedeskundige Knut Föckler…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals zo vaak het geval is met nieuwe technologieën, zijn aanbieders aanvankelijk te sterk gericht op de technologie zelf en te weinig op de inhoud van het gebodene. Dat schept een kloof tussen de aanbieder en de klant. Mobiele-marketingadviseur Knut Föckler (o.a. ex-Unilever, ex-Philip Morris en ex-MSN): ‘Wát men ook onder mobiel internet verstaat, of dat nu I-mode, internettoegang via PDA’s of pc-toegang via draadloze LAN’s is, feit blijft: de gebruiker is niet geïnteresseerd in techniek, maar in de kosten en het nut.’ Wat niet wegneemt dat het belangrijk is dat er mobiele diensten worden ontwikkeld. Daarbij zullen wel de nodige hindernissen moeten worden genomen. Föckler: ‘De moeilijkheid is dat er alleen diensten moeten worden aangeboden waar een mobiel mens onderweg daadwerkelijk wat aan heeft.’ Föckler ziet vooral mogelijkheden voor location-based services, inclusief bijvoorbeeld navigatiediensten voor voetgangers in steden waar ze de weg niet kennen. Ook ziet hij groeikansen voor het b-to-b-segment – denk aan mogelijkheden voor zakenmensen, vertegenwoordigers enzovoort om onderweg in te loggen op de databank van hun onderneming.

related partner content for mobile comes here

In m-commerce kan het om vier categorieën diensten gaan: content-diensten (gepersonaliseerde info, zoals beurskoersen), communication-diensten (o.a. sms-services), customizing-diensten (zoals beltonen en logo’s) en m-commerce in engere, ware zin (koop en verkoop van producten). M-commerce in ware zin zal nog even op zich laten wachten: vooralsnog ontbreekt het aan consumentenvertrouwen en aan snelle breedbandtoegang. Er is volgens Föckler nog een lange weg te gaan: ‘Veel is nog zeer technisch georiënteerd en weinig marketinggestuurd. Ik schaar mij achter Helmut Thoma, die ooit heeft gezegd: ‘Het is de vis – en niet de visser – die de worm lekker moet vinden.’

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in