Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Gemeenten moeten klagende burgers bellen’

Gemeenten schieten te kort in hun contacten met inwoners. Ze handelen brieven van burgers vaak te traag af of geven zelfs helemaal geen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat vindt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer. “Door goed te communiceren, geef je de burger het gevoel dat hij serieus genomen wordt,”? zo meent Brenninkmeijer. Hij heeft bij wijze van proef driehonderd gemeenten een brief gestuurd. Van 124 gemeenten kreeg hij geen enkele reactie, ook niet na de verzending van een herinneringsbrief. Brenninkmeijer betitelde dat als 'zeer zorgwekkend'.

related partner content for mobile comes here

Hij overhandigde dinsdag een rapport met die conclusie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De ombudsman heeft het onderzoek gedaan na klachten van burgers. Eenvijfde van de klachten over gemeenten die hij in 2005 kreeg, ging over de afhandeling van brieven.
Een oplossing voor betere communicatie met burgers is te vinden in meer persoonlijk contact, meent Brenninkmeijer. “De gemeente heeft de neiging te verworden tot een papieren monster, waarin de burger zich niet herkent. Dat is een ernstig probleem. Probeer daarom vaker een minder formele oplossing te zoeken, bijvoorbeeld door de burger te bellen,”? aldus de ombudsman. Hij verwacht dat tijdig telefonisch contact het aantal klachten flink kan drukken.

Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten de maximale termijn van acht weken die geldt voor een aanvraag, hebben verheven tot de algemene norm. De ombudsman constateert tevens dat het veel gemeenten niet lukt om bezwaarschriften op tijd af te handelen. Vaak wordt in dat geval ook niet netjes om uitstel gevraagd, maar hoort de indiener van het bezwaar gewoon niets.
De afhandeling van klaagschriften verloopt beter, al houden gemeenten burgers nog te vaak aan het lijntje als de zaak langer duurt dan gedacht. Voor e-mails geldt dat er vaak geen reactie op komt, vooral als daarin een ingewikkelde vraag wordt gesteld.

VNG-directievoorzitter Ralph Pans begrijpt de kritiek: “Uiteindelijk zullen we het net zo goed moeten doen als Centraal Beheer, zeg ik altijd maar, en dat zal een immense inspanning vergen.' (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in