‘Gemeenten moeten klagende burgers bellen’


Dat vindt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer. “Door goed te communiceren, geef je de burger het gevoel dat hij serieus genomen wordt,”? zo meent Brenninkmeijer. Hij heeft bij wijze van proef driehonderd gemeenten een brief gestuurd. Van 124 gemeenten kreeg hij geen enkele reactie, ook niet na de verzending van een herinneringsbrief. Brenninkmeijer betitelde dat als 'zeer zorgwekkend'.
Hij overhandigde dinsdag een rapport met die conclusie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De ombudsman heeft het onderzoek gedaan na klachten van burgers. Eenvijfde van de klachten over gemeenten die hij in 2005 kreeg, ging over de afhandeling van brieven.
Een oplossing voor betere communicatie met burgers is te vinden in meer persoonlijk contact, meent Brenninkmeijer. “De gemeente heeft de neiging te verworden tot een papieren monster, waarin de burger zich niet herkent. Dat is een ernstig probleem. Probeer daarom vaker een minder formele oplossing te zoeken, bijvoorbeeld door de burger te bellen,”? aldus de ombudsman. Hij verwacht dat tijdig telefonisch contact het aantal klachten flink kan drukken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten de maximale termijn van acht weken die geldt voor een aanvraag, hebben verheven tot de algemene norm. De ombudsman constateert tevens dat het veel gemeenten niet lukt om bezwaarschriften op tijd af te handelen. Vaak wordt in dat geval ook niet netjes om uitstel gevraagd, maar hoort de indiener van het bezwaar gewoon niets.
De afhandeling van klaagschriften verloopt beter, al houden gemeenten burgers nog te vaak aan het lijntje als de zaak langer duurt dan gedacht. Voor e-mails geldt dat er vaak geen reactie op komt, vooral als daarin een ingewikkelde vraag wordt gesteld.
VNG-directievoorzitter Ralph Pans begrijpt de kritiek: “Uiteindelijk zullen we het net zo goed moeten doen als Centraal Beheer, zeg ik altijd maar, en dat zal een immense inspanning vergen.' (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid