Overslaan en naar de inhoud gaan

Frequentiewisseling NPO Radio 5 en 3FM steeds logischer

NPO Radio 5 is de grootste stijger bij de luistercijfers. Goed voor een FM-frequentie? Analyse van Evert Bronkhorst.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF

Stilte voor de storm met de oktober/november luistercijfers die dinsdag bekend werden gemaakt. Ze zijn wel enigszins voorspelbaar en ogen daardoor wel wat saai. 

De grote vier
De grote vier zenders komen ten opzichte van de vorige meting nog wat dichter bij elkaar. Radio 538 levert licht in, NPO Radio 2 lijkt op dit moment zijn plafond bereikt te hebben in reguliere maanden en levert ook een kleine 0,1 procent in. Nummer 3 Radio 10 stijgt door, maar de groei lijkt iets afgezwakt te worden en Qmusic is duidelijk bezig aan een inhaalslag en maakt in rap tempo het verloren terrein sinds the gate goed.

In het ochtendtijdvak zullen we volgend jaar waarschijnlijk de grootste verschuivingen zien. Daarom is het goed om in deze laatste gewone radiomaanden van het jaar het huidige beeld te schetsen:

Zowel Mattie & Marieke en Gerard Ekdom stijgen flink door. Voor NPO Radio2 is het positieve nieuws dat de nieuwe ochtendshow in deze meting stabiliseert ten opzichte van de vorige meting, wat voor een nieuwe programma met relatief wat onbekendere djs een goede prestatie is. En Edwin Evers blijft ondanks de lichte daling De Koning. Deze week is de laatste week dat je hem nog kan horen in de ochtend.

NPO Radio5 de grootste stijger

Een hele knappe prestatie van NPO Radio5: zonder FM-frequentie de zevende zender van Nederland en opnieuw een sterke stijger. Wellicht heeft de Evergreen Top 1000 die eind november werd uitgezonden hieraan mede bijgedragen. En de zender blijft kwalitatief investeren in de programmering; zo start in januari ook Bart van Leeuwen bij deze zender, een naam die voor de doelgroep één van de iconen uit het verleden is.

In één jaar tijd is het zenderaandeel 07.00-19.00 uur gestegen met 1,2 procent. Het is logisch dat de grootste groei in de groep 65+ gerealiseerd is, maar liefst 4,1 procent. Binnen de groep 50-64 jaar is de stijging beperkter met 0,7 procent.

Deze cijfers zullen de discussies over een mogelijke wisseling van FM-frequentie tussen NPO Radio 5 en 3FM alleen maar verder aanjagen. Immers, in marktaandeel is NPO Radio 5 bijna twee keer groter dan het jongere broertje (4,9 versus 2,5 procent).

Is er nog iets van licht voor 3FM?

Een nieuwe programmering betekent nog niet direct succes, op zich logisch. Maar 2,5 procent marktaandeel.... Is er dan niets positiefs te melden? De drive time programmering scoort iets boven het zendergemiddelde. Het probleem lijkt ook meer in tijdvak 10.00-16.00 uur te liggen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de iets andere tijdsindeling en -besteding door de dag heen van de core doelgroep én met de muziekmix, (wellicht iets minder geschikt is voor algemene achtergrond op de werkvloer).

 En nu op naar het op voorhand al zeer boeiende radiojaar 2019!

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands

Bron: Vizeum
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Richard Otto

Gisteren startte 3FM met Serious Request. Dat gaat nevernooit een succes worden met een 2,5% marktaandeel. Ik ga ervan uit dat na deze actie begin 2019 direct het mes in 3FM gezet gaan worden, oftewel: 3FM alleen nog online en via DAB. Niet veel mensen zullen hier overigens over treuren.

Vranz van Maaren

Sept-okt vergelijken met okt-nov is 'jammer. 'k Had liever okt-nov 2017 met okt-nov 2018 vergeleken.

bernard pasmans

Radio 5 heeft vooral op de morgen de beste muziek b,v de arbeidsvitamine ga zo door

Bo Lus

Er is een NPO-zender met nóg minder luisteraars dan 3FM: Radio 4. Logischer is dus om Radio 5 op het FM-net van Radio 4 te zetten! Temeer daar Radio 4 hoofdzakelijk in de huiskamers beluisterd wordt via de kabel.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in